مجله گردشگری
امتیاز دهید :

موزه وان

موزه وان
تاریخ : 1399/02/14 / تعداد بازدید : 1239/ نویسنده : فلات پارس گیتی
حتما با شهر وان ترکیه آشنایی دارید و شاید حتی با تور وان یکی دو بار این شهر را دیده باشید. از آنجایی که وان در دو، سه سال گذشته ارزان ترین مقصد خارجی برای ایرانی ها بود و تور وان زمینی در بین ایرانی ها شهرت زیادی پیدا کرد، ما در آژانس مسافرتی فلات پارس گیتی بارها از دیدنی های معروف وان برای شما عزیزان گفتیم به معرفی دریاچه وان و مواردی از این دست پرداختیم.
این بار هم می خواهم موزه وان را معرفی کنم، جایی که در اغلب تورهای وان وجود دارد اما به دلیل آن که بسیاری از گردشگران ایرانی بازدید از موزه های ترکیه را نمی پسندند بدون آمادگی کافی و با دیدی کم از آن بازدید می کنند. توصیه می کنیم که اگر به فکر سفر هستید و می خواهید وان را برای مقصد سفر آتی خود انتخاب کنید، با موزه وان نیز آشنا شوید.

معرفی موزه وان

یکی از دیدنی های مشهور شهر وان قلعه وان است که قبل تر به معرفی آن پرداخته ایم؛ قلعه وان روی تپه قرار دارد و در پایه این تپه موزه وان واقع شده که می توان آن را بخشی از قلعه به حساب آورد. موزه وان سالهاست که مقصد گردشگران داخلی می باشد اما در سال 2011 به دلیل زمین لرزه ای که در شهر وان آمد به کل تخریب شد و در این سال موزه را دوباره از نو ساختند. از سال 2011 تا 2019 میلادی موزه وان یکی از پربازدیدترین دیدنی های شهر وان بود زیرا در آن کلکسیونی عالی و نفیس از جواهرات باارزش وجود داشت و می توانستید که از کمربندهای منحصر به فرد برنزی، انواع کلاه ها و زره های اسب ها و... در آن دیدن کنید. متاسفانه این موزه در سال 2019 بسته شد و دیگر به توریست ها اجازه ورود به آن را ندادند اما از آنجایی که از بومیان منطقه شنیده ایم که در سال 2020 موزه وان با امکاناتی بهتر و مدرن تر و در واقع برتر از همیشه بازگشایی می گردد، این مقاله را به آن اختصاص دادیم.

موزه وان

دیدنی های موزه وان

پیش از این که به اشیای نفیس داخل موزه وان فکر کنید باید بگوییم که موقعیت قرارگیری موزه سبب شده تا امکانات خوبی در اطراف آن برای بازدیدکنندگان وجود داشته باشد برای مثال رستوران های فراوان و دیدنی های دیگری نیز در نزدیکی موزه وان وجود دارند.
در موزه وان اشیایی بسیار قدیمی وجود دارد که قدمت برخی از آنها به 5000 سال قبل از میلاد حضرت مسیح باز می گردد و تقریبا از همه مناطق ترکیه در آن اثری وجود دارد. موزه وان با تلاش های فردی به نام مصطفی نوایان (مدیر آموزش و پرورش و دارایی های فرهنگی) در شهر وان افتتاح شد. از سال 1930 تا 1932 اشیایی را گرداوری کردند که پایه و اساس و بنیان موزه وان را تشکیل داد.
برای من در بازدیدم از موزه وان، نکته جالب در میان دیدنی هایش آثار به جای مانده از دوران اورارتو بود؛ آثاری که با نقش قوچ و گوسفند در هرجایی به چشم می خوردند. از ساخت و ساز و تاریخ ساخت بنا هم متوجه شدم که از سال 1945 هاکی یاکوپوغلو و محیتین توپراک به عنوان دو مدیر این مجموعه انتخاب شدند و با تلاش های آنان موزه وان به بنایی دو طبقه تبدیل گشت و متاسفانه اطلاع نداریم که دقیقا چرا در سال 2019 موزه را تعطیل کردند اما به صورت شنگ نوشته های با طرح قوچ نکته اوج برای من در بازدید از موزه وان بوند.
اگر بخواهم دیدنی های موجود در موزه وان را به سه بخش مهم تقسیم کنم به این شکل خواهند بود: بخش آثار باستان شناسی و بخش آثار قوم نگاری و بخش قتل عام ارامنه. در این موزه 18.140 سکه، 4 لوح، 415 اثر چاپی و مهر و موم شده و 153 نسخه خطی و در مجموع 37.418 قطعه وجود داشت.

موزه وان

آدرس موزه وان

ناگفته نماند که شایعه هایی مبنی بر این که مکان موزه وان در سال 2020 تغییر خواهد کرد، وجود دارد و در صورت کسب اطلاعات بیشتر با شما در میان خواهیم گذاشت. در رابطه با بلیط موزه نیز باید بگویم که از آنجایی که موزه وان هنوز تعطیل است و شیوع ویروس کرونا نیز بر این موضوع دامن زده، قیمت دقیق موزه مشخص نیست.
آدرس موزه وان: ترکیه، شهر وان، شرق دریاچه وان، قلعه وان
موزه وان
پست های مشابه
برچسب ها
تور وان


ارسال نظر
captcha
ارسال نظر
captcha
ارسال نظر