مجله گردشگری
امتیاز دهید :

جزیره آختامار وان ترکیه

جزیره آختامار وان ترکیه
تاریخ : 1399/03/20 / تعداد بازدید : 1412/ نویسنده : فلات پارس گیتی
شهر وان ترکیه به دلیل نزدیکی به ایران و علاقه زیاد هموطنان ایرانی به سفر به ترکیه در یکی دو سال گذشته در فهرست مقاصد محبوب سفر قرار گرفت. قیمت پایین تور وان و وجود تور زمینی وان ارزان قیمت در کنار مراکز خرید شهر وان و امکان خرید لباس از این شهر از مهمترین دلایل محبوبیت وان محسوب می شوند. ما در سفرهای گذشته آژانس مسافرتی فلات پارس گیتی با دیدنی های شهر وان آشنا شدیم و از مراکز خرید وان برای شما عزیزان گفتیم؛ اینبار تصمیم داریم تا باهم با یکی از مشهورترین جاذبه های گردشگری وان که بازدید از آن در تمامی تورهای وان وجود دارد، آشنا شویم.

جزیره آختامار وان

جزیره آختامار وان

قبل تر سفر کوتاهی داشتیم به دریاچه وان که شما را به بازدید از آن دعوت می کنم اما برای کسانی که با ما در سفر پیشین همراه نبودند باید بگویم که در شهر وان یک دریاچه وجود دارد که بزرگترین دریاچه در سراسر کشور ترکیه به شمار می رود. دریاچه وان مهمترین جاذبه گردشگری شهر وان محسوب می شود به همین خاطر تمامی گردشگرانی که تور وان را از ایران خریداری می کنند حتما از آن نیز دیدن می نمایند. انواع تفریحات آبی و طبیعتگردی در جوار دریاچه وان وجود دارد اما مهمترین دلیلی که باعث می شود دریاچه وان برای توریست های خارجی و به ویژه ایرانی ها جذاب باشد وجود جزیره آختامار در میان این دریاچه می باشد.
مساحت جزیره آختامار زیاد نیست اما در وسط آن یک کلیسا وجود دارد که برای عبادت ارامنه ساخته شده بود و حالا همین کلیسا به نماد شهر وان تبدیل شده و مهمترین علتی است که توریست ها از دریاچه وان دیده کرده و خود را با قایق به آختامار می رسانند. پیش از آن که از کلیسای مشهور آختامار بگویم مروری می کنیم بر دلیل نام گذاری جزیره آختامار که جذاب ترین بخش این جزیره است. دلیل نام گذاری جزیره آختامار وان نام گذاری جزیره آختامار دلیل جالبی دارد و ماجرای آن شبیه به افسانه های شاهنامه است. همه چیز از آنجایی شروع شد که دختری به نام تامارا در این جزیره زندگی می کرد. پدر آن دختر از ثروتمندان ترکیه به شمار می آمد و دارای املاک بسیاری بود. دخترک عاشق پسری می شود که در جزیره ساکن نبود اما عشق آنها به قدری زیاد بود که برای دیدار هم هر شب جان خود را ریسک می کردند. هنگام شب دخترک در کنار دریاچه آتشی می افروخت و پسر با دیدن آن آتش تمام مسیر را شنا می کرد تا چند ساعتی در کنار معشوقه خود باشد. این اتفاق بارها رخ داد تا زمانی که پدر دختر از ماجرا باخبر شد. یکی از همان شب ها پدر دخترش را در خانه حبس می کند و در قایقی آتش می افروزد و قایق را در آب رها می کند. پسر با دیدن آتش به سمت آن شنا می کند اما وقتی با بدنی خسته به آتش می رسد، متوجه می شود که راه را اشتباه رفته است و از شدت خستگی غرق می شود. در حین غرق شدن فریاد می کشد آخ تامارا که دلیل نام گذاری جزیره نیز همین آختامارا یا آختامار است.

جزیره آختامار وان

کلیسای صلیب مقدس جزیره آختامار وان

عثمانی ها سالهای زیادی بر ترکیه تسلط داشتند و بناهای بسیاری را نیز در این کشور ساخته اند اما نباید نادیده گرفت که کاربری برخی از مهمترین بناها در ترکیه نیز در زمان حکومت آنها تغییر یافت. کلیسای ایاصوفیه استانبول که بعدها به مسجد ایاصوفیه استانبول تغییر نام و کاربری داد تنها یک نمونه از این بناهاست. واقعیت از این قرار بود که در این دوران بسیاری از بناهای مذهبی سایر ادیان از بین رفتند و راهبه ها و کشیش ها بی کار شدند زیرا شغل آنها جزو مشاغل رسمی به شمار نمی آمد. یکی از معدود کلیساهایی که به شکل گذشته خود در ترکیه باقی مانده کلیسای صلیب مقدس است که در جزیره آختامار قرار دارد. شاید نظیر این کلیسا را در تمامی شهرهای کشور ارمنستان بتوانید، ببینید اما در کشور ترکیه وجود این کلیسا بسیار باارزش است و از نظر تاریخی و معماری مورد توجه قرار دارد.
این کلیسا درست در 41 کیلومتری جنوب غربی شهر وان است و به دستور گاگیک یکم واسپوراکان پادشاه واسپورکان ساخته شد. با وجود این که قدمت این کلیسا به قرن دهم میلادی باز می گردد اما تا حدود زیادی سالم است. بازدید از کلیسای مقدس جزیره آختامار یکی از مهمترین علل خرید تور وان و حتی تور زمینی وان برای گردشگران ایرانی است.

جزیره آختامار وان



ارسال نظر
captcha
ارسال نظر
captcha
ارسال نظر