مجله گردشگری
امتیاز دهید :

مسجد ایاصوفیه استانبول

مسجد ایاصوفیه استانبول
تاریخ : 1398/12/27 / تعداد بازدید : 1321/ نویسنده : فلات پارس گیتی
بی تردید هنوز هم استانبول از محبوب ترین مقاصد سفر خارجی برای ایرانیان است به همین خاطر همواره تور زمینی استانبول و تور هوایی استانبول برای شما عزیزان ارائه می شود. امیدواریم که موضوع شیوع ویروس کرونا نیز به خوبی و زودی حل شود و دوباره بتوانیم برای تورهای استانبول خدمت شما عزیزان باشیم.

مسجد ایاصوفیه استانبول

برای آن که برای چند دقیقه هم که شده به صورت مجازی سفری خواهیم داشت به شهر زیبای استانبول و از مشهورترین مسجد این شهر برایتان خواهیم گفت، مسجد زیبای ایاصوفیه که حتما شما هم نامش را شنیده اید. در این سفر نیز با فلات پارس گیتی همراه باشید تا بیشتر از این بنای جذاب برایتان بگوییم.

ایاصوفیه استانبول

مسجد ایاصوفیه استانبول

پیش از این که از مسجد ایاصوفیه استانبول برایتان بگویم، خوب است بدانید که در بسیاری از شهرهای کشور ترکیه مسجدی به نام ایاصوفیه وجود دارد که مشهورترین آنها در شهر استانبول قرار دارد. این بنا در سال 1935 ساخته شد و در ابتدا یک کلیسا بود ولی با سرکار آمدن امپراتوری عثمانی در ترکیه، ایاصوفیه را از کلیسا به مسجد تغییر کاربری دادند و بعدها نیز آن را به موزه تبدیل کردند و حالا از این مکان دیگر به عنوان مکانی برای عبادت استفاده نمی شود و فقط جاذبه ای گردشگری برای بازدید توریست هاست.
مسجد ایاصوفیه در محله سلطان احمد قرار دارد که از مهمترین مناطق دیدنی استانبول می باشد. نکته ای که در بازدید از مساجد استانبول باید در نظر بگیرید که اگر مسجد فعال باشد و در آن نماز برگزار شود، لازم نیست برای ورود به آن هزینه جداگانه پرداخت کنید اما اگر مثل ایاصوفیه مسجد یک موزه باشد، برای ورود به آن باید ورودی پرداخت نمایید.
به دلیل آن که پادشاهان مختلفی معماری ایاصوفیه را تغییر دادند، می توانید با کمی دقت در بخش های مختلف این کلیسا معماری زمان های دور و نزدیک را در آن مشاهده نمایید. از کسانی که نقش پررنگی در ساخت و ساز و معماری مسجد ایاصوفیه داشتند، می توان به سلطان سلیمان عثمانی، سلطان سلیم دوم و آتاترک اشاره کرد.

ایاصوفیه استانبول

معماری ایاصوفیه استانبول

یکی از جالب ترین ویژگی های مسجد ایاصوفیه استانبول معماری آن است که می توان گفت تقریبا اصلی ترین دلیلی محسوب می شود که گردشگران خارجی را به سمت این بنای زیبا می کشاند. این بنا نمونه ای ارزشمند از بیزانس است و مهمترین بنای بیزانسی کشور ترکیه به شمار می آید. ستون های مرمری و موزایک های منقش این بنا از هر سویی خودنمایی می کنند و گنبد مرتفع آن دل را می رباید. وقتی ساخت ایاصوفیه به پایان رسید، بزرگترین کلیسای دوران خود به شمار می آمد و حدود 1000 سال وسیع ترین عبادتگاه استانبول محسوب می شد، بنابراین اگر قصد بازدید از این مسجد را دارید، از قبل خود را برای روبه رو شدن با بنایی باشکوه و وسیع آماده کنید.
سالن های وسیع و دیوارهای مرتفع و گنبدهای فوق العاده مهمترین نکاتی هستند که در بدو ورود به ایاصوفه جلوه گری می نمایند. ارتفاع گنبد معروف این بنا حدود 7 متر است که در توع خود بسیار خاص می باشد. سنگ هایی که در ساخت ایاصوفیه استفاده شده اند اغلب مرمر های رنگی می باشند که سبز و سفید و بنفش آن بیشتر به چشم می آیند. در این موزه راهنماهایی مستقر هستند که همه ی بخش ها را برای بازدیدکنندگان معرفی می کنند و معماری و تاریخچه ی مسجد خوش نام ایاصوفیه را برایتان توضیح خواهند داد.

ایاصوفیه استانبول

آدرس و دسترسی به مسجد ایاصوفیه استانبول

به جای آن که توضیحاتی جزئی درباره تاریخچه مسجد ایاصوفیه و سرنوشت آن برای شما بیان کنیم، چگونگی دسترسی و مسیرهای منتهی به آن را توضیح خواهیم داد تا خودتان با مراجعه به این مکان با آن بیشتر آشنا شوید.
خوشبختانه برای رسیدن به مسجد ایاصوفیه هم می توانید از مترو و هم اتوبوس استفاده نمایید زیرا هردوی این وسایل نقلیه در نزدیکی ایاصوفیه ایستگاه دارند، تنها کافیست خود را به ایستگاه سلطان احمد برسانید. همچنین از تمامی مناطق استانبول می توانید با تاکسی به ایاصوفیه بروید. می توانید بر اساس لوکیشن خود از چند وسیله نقلیه عمومی نیز کمک بگیرید.
اگر یافتن این مسجد برای شما خیلی دشوار است، می توانید در بخش نظرات محل اقامت خود را در اختیار ما قرار بدهید یا راه های رسیدن به این مکان را به صورت جزئی تر از مبدا شما برایتان توضیح بدهیم.
آدرس مسجد ایاصوفیه استانبول: ترکیه، استانبول، منطقه فاتح، محله سلطان احمد، موزه ایاصوفیه استانبول.

ایاصوفیه استانبول


پست های مشابه
برچسب ها
تور استانبول


ارسال نظر
captcha
ارسال نظر
captcha
ارسال نظر