مجله گردشگری
امتیاز دهید :

ماتناداران ارمنستان

ماتناداران ارمنستان
تاریخ : 1399/01/24 / تعداد بازدید : 1181/ نویسنده : فلات پارس گیتی
می توان گفت که ماتناداران موسسه ی دست نوشته ها در کشور ارمنستان است که مرکز آن در شهر ایروان می باشد. ماتناداران یک ساختمان باشکوه در ایروان دارد که مورد توجه علاقه مندان به آثار هنری و فرهنگی این کشور قرار می گیرد.

ماتناداران ارمنستان

بازدید از ماتناداران نیز در برنامه سفر اغلب خریداران تور ارمنستان قرار دارد و مهم نیست که تور زمینی را خریداری کرده اید یا هوایی را، بازدید از ماتناداران می تواند شما را با تاریخ و سرگذشت ارمنستان و مردم مهربانش بیشتر آشنا کند تا با دید بازتری به گشت و گذار در ایروان و سایر شهرهای ارمنستان بپردازید.

ماتناداران ارمنستان

آشنایی با ماتناداران ارمنستان

ماتناداران از مهمترین بنیادهای فعال در ارمنستان به شمار می آید و به راستی گنجینه های متعددی را در خود جای داده است که هریک از آنها راویان بخشی از تاریخ این جهان هستند. خوب است بدانید که نام کامل این بنیاد ماتنادارانِ مسروپ ماشتوتس است که به خاطر بزرگداشت فردی به نام ماشتوتس روی این موسسه گذاشته شد. ماشتوتس همان کسی بود که الفبای زبان ارمنی را ابداع کرد و نقش بسزایی در پیشرفت فرهنگ و هنر این کشور داشت. حالا بنای ماتناداران برای گردشگران خارجی نوعی موزه محسوب می شود که از سال 1959 وجود دارد و می توان در آن نسخ خطی بسیار نفیسی را مشاهده کرد. بر اساس آخرین آماری که از اشیای موجود در موزه ماتناداران در دست داریم در این مجموعه بیش از 17000 شی گرانبها وجود دارد که در معرض دید عموم قرار گرفته اند؛ در ادامه کمی جزئی تر درباره ماتناداران برایتان خواهیم گفت.

ماتناداران ارمنستان

دیدنی های ماتناداران

پیش از این که نگاه گذرایی به تاریخچه و چرایی وجود ماتنادان کنیم، مروری می کنیم بر این موضوع که اگر ماتناداران را برای بازدید انتخاب کنید، چه دیدنی هایی در انتظار شما خواهند بود.
ماتناداران یک بنای تمام سنگی است که محوطه وسیعی دارد و هم می توانید از فضای خارجی و هم داخل آن و معماری بنا دیدن کرده و لذت ببرید. در داخل این مجموعه متون خطی مختلفی وجود دارد که مهمترین آنها کتاب های کهن دست نویس، اسناد تاریخی و نسخ کهن در زمینه های گوناگون می باشد. بیشتر نسخ موجود در ماتناداران در زمینه موضوعاتی چون تاریخ ایران، تاریخ ارمنستان، تاریخ اروپا و رومیان و تاریخ امپراتوری عثمانی و خاورمیانه و... است. تمامی نسخه ها دارای تزئیناتی هستند که به خودی خود جذاب هستند و نکات جالبی دارند که راهنمایان حاضر در ماتناداران در رابطه با آنها برای شما توضیح خواهند داد.

ماتناداران ارمنستان

تاریخچه ماتناداران ارمنستان

در ابتدا ماتناداران به عنوان بخشی از کلیسای جامع ایروان ساخته شد که ما در سفر گذشته خود از کلیسای اچمیادزین برای شما گفته ایم و در واقع ماتناداران نیز در ابتدا به عنوان قسمتی از همین کلیسا ساخته شد اما به مرور گسترش یافت و اکنون به یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری ارمنستان تبدیل شده است.
مردم ارمنستان پیش از این که حروف ارمنی ابداع شود مکاتبات خود را به زبان آشوری و یا یونانی می نوشتند اما با ابداع حروف منحصر به فرد برای خودشان تحول بزرگی در فرهنگ و آداب مردم این دیار رخ داد. در اوایل سده پنجم میلادی بود که نگارش با خط ارمنی آغاز شد و نویسندگان شروع به نگارش نسخ در زمینه های تاریخی، فلسفی و دینی کردند. کم کم خوشنویسان و نقاشان نیز وارد عرصه شدند و در زباسازی نسخ جدید شرکت کردند.
کم کم با سرازیر شدن کمک های مالی از افراد و موسسان مختلف ماتناداران قوی و قوی تر شد و حالا به یک بانک اطلاعاتی بسیار مهم نه تنها برای ارمنستان بلکه برای جهان تبدیل گشته است.

ماتناداران ارمنستان

معماری ماتناداران ایروان

گذشته از نسخ و اشیای موجود در داخل ماتناداران، معماری بنای ماتناداران نیز هست. این بنا از بازالت خاکستری ساخته شده و چهره ای کاملا خاکستری دارد و برای ساخت هر بخش آن بسیار با فکر پیش رفته اند در واقع ساخت این بنا از 1947 تا 1953 طول کشید. ماتناداران را به شکلی ساختند که از ورودی بنا تا سالن های اصلی و مجسمه هایی که در هر جایی به چشم می خورد، همه و همه دیدنی و جذاب هستند. مارک گریگوریان کسی بود که ماتناداران را ساخت و از برترین معماران ارمنی در دنیا به شمار می رود بنابراین توصیه می کنیم که در حین بازدید از اشیای داخل این بنا، به معماری بنا نیز توجه داشته باشید.

ماتناداران ارمنستان

آدرس و هزینه بازدید از ماتناداران

برای ورود به ماتناداران باید 1500 درام ارمنستان پرداخت نمایید.
آدرس ماتناداران: ارمنستان، ایروان، خیابان مسراپ مشتوت

در آخر بد نیست بدانید که آژانس مسافرتی فلات پارس گیتی مجری مستقیم تورهای ارمنستان است و همواره بهترین تورهای مسافرتی این مقصد را در اختیار شما قرار می دهد.

ماتناداران ارمنستان


پست های مشابه
برچسب ها
تور ارمنستان


ارسال نظر
captcha
ارسال نظر
captcha
ارسال نظر