مجله گردشگری
امتیاز دهید :

شگفتی های ارمنستان !

شگفتی های ارمنستان !
تاریخ : 1401/11/25 / تعداد بازدید : 754/ نویسنده : فلات پارس گیتی
کشور ارمنستان یکی از همسایگان ایران است، که جنگل‌های کم اما پر درختی دارد، و در دل این کشور نسبتا خشک مکان‌های دیدنی و جاذبه‌های طبیعی باور نکردنی ای وجود دارد که در این مقاله به آن‌ها خواهیم پرداخت.

سوغاتی یا شگفتی؟

سوغاتی‌های کشور ارمنستان ‌هم شگفتی‌های دیگری در خود دارند، و صنایع دستی آنان مشابه صنایع دستی شمال کشور ماست. این کشور سوغاتی‌های بسیار متفاوتی دارد، لبته هزینه خرید سوغاتی در این کشور بسیار بالاست. از سوغاتی‌های این کشور می‌توان به: جواهرات، پوشاک، قالی، خاچکار، دودک، عروسک‌های پارچه ای، قهوه و شکلات، مربای گردو، میوه‌های خشک، برند‌های لباس و... اشاره کرد.

سوغاتی ایروان

این شش مکان در ارمنستان از دست ندهید!

کشور ارمنستان یکی از همسایگان ایران است، که جنگل‌های کم اما پر درختی دارد، و در دل این کشور نسبتا خشک مکان‌های دیدنی و جاذبه‌های طبیعی باور نکردنی ای وجود دارد که در این بخش به آن‌ها خواهیم پرداخت.

1. یادمان نسل کشی ارمنی‌ها

این یادبود که برای گرامیداشت قربانیان نسل کشی ارمنی‌ها بنا شده، معماری جالب و متفاوتی دارد. در مرکز این یادبود آتشی جاودانه شعله می‌کشد که از زمان مراسم افتتاح به بعد در حال سوختن است. بازدیدکنندگان برای ادای احترام به قربانیان حادثه معمولا شاخه گلی در پیرامون این شعله قرار می‌دهند. این یادمان نماد استقامت و پایداری مردم ارمنستان است و شور احساسی این محل، هر گردشگر را با هر پیش‌زمینه‌ فرهنگی فرا می‌گیرد، که خودش از عجایب ارمنستان محسوب می‌شود.

یادآوری نسل کشی ارامنه یا همان «اسفندیاریان» که در تاریخ بهار و تابستان سال‌های ۱۳۱۵ تا ۱۳۱۸ (1915-1918) به دستور دولت عثمانی صورت گرفت، امری است که برای بسیاری از مردم جهان، به ویژه جامعه بین‌المللی ارمنیان، همچنان به یادگار مانده است. 
این حادثه به شکل یکی از بزرگ‌ترین نسل‌کشی‌های تاریخ جهان شناخته می‌شود و در آن حدود ۱٫۵ میلیون ارمنی، که بیشتر آن‌ها مسیحی بودند، به دستور دولت عثمانی به قتل رسیدند یا در شرایطی که به کشتار نزدیک بودند، تبعید شدند و در این راه فراز و نشیب‌هایی را تجربه کردند.
علت اصلی این نسل‌کشی، ادعای دولت عثمانی بود که ارمنیان، به‌طور همگن، با دشمنان آنان در جنگ جهانی اول همکاری می‌کردند و این ادعا، به‌عنوان بهانه برای شروع کشتار ارمنیان به کار گرفته شد. همچنین، برخی تحلیل‌گران معتقدند که دلایل دیگری نیز برای این نسل‌کشی وجود داشته است، از جمله تلاش دولت عثمانی برای ضعیف کردن میلیون‌ها ارمنی در مناطقی که به‌طور تاریخی از قدرت آنها برخوردار بودند و یا تلاش آنها برای ایجاد یک ایالت مستقل در آن مناطق.
به دلیل این که ترکیه همچنان این موضوع را تکذیب می‌کند و به عنوان یک نسل‌کشی تاریخی آن را شناخت نمی‌کند، این موضوع همچنان برای جامعه بین‌المللی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

2. دریاچه سوان

از بهترین مکان‌های دیدنی در هر شهر و کشوری، مکان‌های نزدیک به آب دریا‌ها و دریاچه‌هاست. چرا که زیباترین منظره‌ها، و بهترین رستوران‌های دریایی همیشه در همین نزدیکی هستند. دریاچه سوان هم یکی از عجایب تور ارمنستان است، به ویژه که بزرگ‌ترین دریاچه منطقه قفقاز است و در میان کوهستان‌های ایروان به مروارید و چشمان آبی ارمنستان شهرت دارد. صومعه‌هایراوانک هم در نزدیکی این دریاچه واقع شده، که در دل روستایی به همین نام است. این صومعه دیوارهایی قرون وسطایی دارد و باستان شناس‌ها در زیر آن دو مقبره و چندین آتشدان، ظرف، سلاح، ابزارآلات و... یابیده‌اند.

3. موزه تاریخ ارمنستان

از مهم‌ترین مکان‌های دیدنی هر کشور، موزه‌های آن کشور هستند. چرا که تاریخ و تمدن و فرهنگ آن سرزمین را می‌توان آنجا یافت. یکی از مهم‌ترین موزه های ارمنستان هم، موزه تاریخ ارمنستان است. این موزه بخش‌های متفاوتی چون: باستان‌شناسی، پنوماتیک، قوم‌شناسی، تاریخ مدرن و ترمیم دارد. و آثاری از 5000 سال پیش تا کنون را در خود جا داده! که این خلاصه عجایب ارمنستان در طول قرن‌هاست. در این موزه به جز نگهداری از آثار نقاشی و قوم نگاری و معماری و عکس و ...، به ترمیم این آثار هم می‌پردازند.

در موزه تاریخ ارمنستان، گردآوری‌های بسیاری از اجناس مربوط به تمدن ارمنی از دوران باستان تا قرون وسطی و دوران جدید به نمایش گذاشته شده است. برخی از مهم‌ترین قطعات این مجموعه عبارتند از:
- سنگ نوشتاری اورارتو (Urartu) که شامل حکمرانی‌های قدیمی این امپراطوری است.
- مجموعه‌ای از سکه‌های باستانی ارمنی که از دوران سلوکیان و امپراطوری ساسانی به دست آمده‌اند.
- نمونه‌هایی از صنایع دستی و قلمزنی ارمنی که با تزئیناتی زیبا و خاص تزیین شده‌اند.
- اسلحه‌ها و زره‌های باستانی ارمنی برای نمایشگاه‌های نظامی.
- نمایشگاهی از اسناد تاریخی ارمنستان که شامل نامه‌ها و قراردادهای امپراتوری روم، امپراطوری صفوی و امپراطوری عثمانی است.
در کنار این موارد، موزه تاریخ ارمنستان دارای کتابخانه‌ای بزرگ از منابع تاریخی است و برای محققان و دانشجویان علاقه‌مند به تاریخ و فرهنگ ارمنستان بسیار ارزشمند است.

4. صومعه گغارد

صومعه گغارد (Geghard) یک کلیسای صخره‌ای باستانی در ارمنستان است که در حدود ۴۰ کیلومتری شرق پایتخت این کشور، یعنی شهر ایروان (Yerevan) قرار دارد. نام "گغارد" به معنای "شمشیر" در زبان ارمنی است و به دلیل این که بر اساس افسانه، شمشیری که به عقب در صورت می‌کشیده بود، در این مکان پیدا شده بود، به این صومعه این نام داده شده است.
صومعه گغارد در دل کوه‌های زیبا و مناظر طبیعی دیدنی واقع شده و این مکان به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم در ارمنستان شناخته می‌شود. این صومعه به دلیل معماری خاص و منحصر به فرد خود، در سال ۲۰۰۰ به عنوان یکی از آثار تاریخی مهم ارمنستان توسط سازمان ملل متحد به لیست میراث جهانی افزوده شد.
بنا به گفته متخصصین، صومعه گغارد در سدهٔ چهارم میلادی ساخته شده و در طول سال‌ها مکانی برای تعظیم مقدسات بوده است. این صومعه شامل چندین سالن با دیوارهایی از سنگ‌های قرمز و قهوه‌ای است که با هنر معماری سنتی ارمنی طراحی شده‌اند و به نمایش گذاشتن توانایی هنرمندان و سازندگان آن دوران می‌پردازند. همچنین در داخل صومعه، مجسمه‌ها و آثار هنری قدیمی مانند صلیب‌های حکاکی شده، نقش‌های سنگی و نوشته‌هایی با حروف قدیمی ارمنی وجود دارد که به یادگاری از دوران باستانی ارمنستان محسوب می‌شوند.

صومعه ها، کلیسا‌ها، و مسجد‌ها، از زیباترین، دلنشین‌ترین، و سنتی‌ترین بافت‌های هر شهر و کشوری هستند. که دیدن آنها ارزش وقت گذاری را دارد. اما جاذبه صومعه گغارد فقط معماری متفاوت و فضای‌های داخلی آن نیست. بلکه این صومعه در میان کوه‌های تراشیده شده ساخته شده و زیبایی بسیار خاصی را ایجاد کرده که از همه عجایب ارمنستان زیبا‌تر است.

5. ایروان (کاسکاد و میدان جمهوری)

کاسکاد و میدان جمهوری (Cascade and Republic Square) دو جاذبه گردشگری مهم در شهر ایروان، پایتخت ارمنستان هستند.
کاسکاد یک پله‌نما باستانی و هنری است که از پایین شهر تا قله تپه‌ای بلند در بالای شهر ایروان امتداد دارد. این پله‌نما برای نمایشگاه‌های هنری و فضای باز استفاده می‌شود و شامل ۵۷۸ پله می‌باشد. در طول پله‌ها، اثرهای هنری مدرن و کلاسیک وجود دارد و محلی برای دوستداران هنر برای دیدن این اثرها و گرفتن عکس‌های زیباست. در قسمت بالای کاسگاد، یک باغ عمومی وجود دارد که از یک زمین باز و مناظر زیبایی از شهر برخوردار است.
میدان جمهوری نیز بزرگترین میدان در ایروان است و یکی از برجسته‌ترین نمادهای شهر محسوب می‌شود. این میدان محل بنایی به نام کشتی ارمنستان (Armenia Marriott Hotel) است که به عنوان یکی از آثار معماری برجسته در ایروان شناخته می‌شود. همچنین در این میدان، فرهنگسرای ملی ارمنستان و مجلس شورای جمهوری ارمنستان واقع شده است. در طرف شمالی میدان، یک پارک بزرگ به نام پارک شهر واقع است که به عنوان مکانی برای استراحت و تفریح برای ساکنین و گردشگران شهر ایروان محسوب می‌شود.

بسیاری از مکان‌های دیدنی مهم ارمنستان در ایروان واقع شده‌اند، و این میدان خلاصه ای از عجایب ارمنستان است. بسیاری از ساختمان‌های مهم این شهر هم، همچون: گالری ملی و ساختمان موزه‌ تاریخ، وزارت دارایی، خانه دولت، اداره پست مرکزی، اداره‌ پست مرکزی ارمنستان، هتل ماریوت، وزارت امور خارجه، وزارت انرژی و منابع طبیعی و... دور میدان جمهوری واقع شده‌اند. این میدان که با نام لنین هم شناخته می‌شود، قلب تپنده ارمنستان به حساب می‌آید. این میدان در مرکز شهر است و در طول سال در آن مراسمات متفاوتی برگزار می‌شود.

6. باغ گیاه شناسی

باغ گیاه‌شناسی ارمنستان (Armenia Botanical Garden) یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم در ایروان، پایتخت ارمنستان است. این باغ در حدود ۸ کیلومتری جنوب غربی شهر ایروان واقع شده و شامل ۸۰ هکتار از مناطق سبز و گلخانه‌های گیاه‌های منحصر به فرد ارمنستان است.
باغ گیاه‌شناسی ارمنستان در سال ۱۹۳۵ تاسیس شده و از آن زمان به عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز تحقیقاتی و آموزشی در زمینه گیاه‌شناسی در ارمنستان شناخته شده است. این باغ حدود ۴۰۰۰ گونه از گیاهان، درختان و شجره‌های مختلف را در بر می‌گیرد که بیشتر آنها از مناطق مختلف ارمنستان و کشورهای دیگر جمع‌آوری شده‌اند.
در باغ گیاه‌شناسی ارمنستان، گردشگران می‌توانند از مناظر زیبای محیط طبیعی و گل‌ها و گیاهان فوق‌العاده آن لذت ببرند. بخش‌های مختلف باغ شامل مرکز تحقیقاتی، باغ گل‌های بومی، باغ‌های گیاهان دارویی، باغ‌های گیاهان میوه‌ای و باغ‌های گیاهان آبی شامل چشمه‌ها، آبشارها و استخرهای آبی است. همچنین در این باغ موزه گیاه‌شناسی، کتابخانه گیاه‌شناسی و دفتر تحقیقاتی وجود دارد که به بازدیدکنندگان اجازه می‌دهد تا بیشتر در مورد گیاهان و روش‌های کشت و پرورش آنها بیاموزند.

جاذبه های گردشگری ایروان

عجایبی که نمی‌دانید!

در واقع عجیب‌ترین عجایب ارمنستان آنچه تا اینجا خواندیم نیستند! بلکه در این کشور هم مثل هر کشور دیگری مکان‌های خاصی وجود دارند، که فقط تعداد محدودی از آدم‌ها از آن مطلع‌اند. کسانی که بومی آن شهر یا کشور بوده،  بسیار به آنجا رفت و آمد می‌کنند یا مطالعات زیادی در آن مورد دارند. در این قسمت می‌خواهیم چند مورد از عجایب ارمنستان که کمتر شنیده ایید را به شما معرفی کنیم.
یکی از این عجایب، طبیعت بکر ارمنستان است. خصوصا هنگامی که در فصل بهار و در قالب تور نوروز به این مقصد گردشگری سفر می کنید. با اینکه این کشور جنگل‌های کمی دارد اما دارای بافت طبیعی منحصر به فردی است. بدون شک قدم زدن در این جنگل‌ها بسیار لذت بخش و سرشار از شگفتی خواهد بود.
یکی دیگر از زیبایی‌های ویژه ارمنستان بخشی از دریاچه پارزلیچ است. که با دقت در دلیجان پنهان شده و بخشی رویایی در دل خود دارد. بخشی از این دریاچه است دارای کریستال است، و همین باعث شده این کریستال‌ها به صورت الماسی بدرخشند و صحنه فوق العاده رویایی‌ای را خلق کنند. که بسیار مورد توجه مردم و گردشگران است. در اطراف این دریاچه کوچک انواع تفریحات آبی مانند: قایق سواری، شنا، ماهیگیری و... نیز وجود دارد.
اگر اهل خرید هستید و از رفتن به مجتمع‌های تجاری، مال‌ها، سه‌شنبه بازارها و جمعه بازارها لذت می‌برید. پیشنهاد می‌کنیم بازار ورنیساج ارمنستان را از دست ندهید. این بازار بازاری است که در آخر هفته‌ها تشکیل می‌شود و به جز فروختن کتاب‌ها و صنایع دستی و انواع عتیقه و جواهرات و فرش و... شما را به قلب فرهنگ و سنت ارمنستان فرو می‌برد.
آخرین هدیه خاص ما به شما در مورد عجایب ارمنستان دره گل‌هاست! این دره که در نزدیکی دریاچه سوان قرار دارد، یکی از زیبایی‌های معرکه ارمنستان است. دره گل‌ها منطقه ای بکر و زیباست. که برای استفاده بهتر از زیبایی منظره آم پیشنهاد می‌کنیم تله کابین سوار شوید. تا بتوانید این مسیر زیبای دره گل‌ها را در بین پیج و خم دریاچه‌های اصلی کشور ارمنستان و درختان بلند جنگل را به خوبی و در کنار هم ببینید. که منظره ای شگفت آور را پدید می‌آورد.

عجایب و شگفتنی های ارمنستان

جاذبه های ارمنستان
پست های مشابه


ارسال نظر
نعیم یک سال قبل
لغو
پاسخ
0-

بنظرم جاذبه ای نداره ارمنستان مخصوصا از لحاظ تاریخی که کشور پایین تری از هم رده هایی مثل دبی هستش

رضا یک سال قبل
لغو
پاسخ
1-

بسیار مطلب مهم و زیبایی بود ممنون