مجله گردشگری
امتیاز دهید :

موزه ملی تاریخ باکو آذربایجان

موزه ملی تاریخ  باکو آذربایجان
تاریخ : 1398/09/30 / تعداد بازدید : 2478/ نویسنده : فلات پارس گیتی
شهر باکو جاذبه های توریستی فراوانی دارد که یکی از آنها موزه ملی تاریخ جمهوری آذربایجان یا موزه تاریخی تقی اف می باشد. این موزه بزرگ‌ترین موزه شهر باکو و کشور آذربایجان می‌باشد که داستان ساخت آن بسیار جالب و شنیدنی‌ست. پس پیشنهاد می‌کنیم قبل از خرید تور باکو با ما همراه باشید تا بیشتر با موزه ملی تاریخ جمهوری آذربایجان آشنا شویم.
معرفی موزه ملی تاریخ جمهوری آذربایجان

معرفی موزه ملی تاریخ جمهوری آذربایجان

این موزه در عمارت سابق یکی از شهروندان نیکوکار و سرمایه گذار در حوزه‌ی صنعت نفت کشور آذربایجان به نام زین العابدین تقی اف در سال 1920 میلادی تاسیس شد تا گردشگران ضمن سفر به باکو بتوانند از مهمترین دستاوردهای تاریخی کشور آذربایجان نیز بازدید داشته باشند. در واقع یکی از انقلاب‌ها و جریان‌های مهم آن زمان کشور آذربایجان درک سوسیالیستی از تاریخ جامعه بود. موسسات تحقیقات فراوانی شکل گرفتند و موزه‌های مختلفی در شهر باکو طراحی شد. مهمترین موسسات تشکیل شده در آن زمان موزه‌های مدرن با ساختار جدید بودند که برای تحقیق و آموزش استفاده می‌شدند. یکی از این موزه‌ها در شهر باکو، موزه ملی تاریخ جمهوری می‌باشد. گروه‌های باستان شناسی مختلفی به هدایت داود شریف، یوگنی پاکوموف، اسحاق جعفر زاده، ووشمسالاموف، صالح گازیف، ممتالی حسینوف به سراسر آذربایجان گسیل شدند تا کاوش های علمی خود را آغاز کنند.

عکس موزه ملی تاریخ جمهوری آذربایجان

تاریخچه موزه ملی جمهوری آذربایجان | National History Museum of Azerbaijan

ساختمان قدیمی موزه ملی تاریخ آذربایجان که در ابتدا منزل شخصی تقی اف بود بین سال‌های ۱۸۹۳ الی ۱۹۰۲ ساخته شده. زمانی‌که ارتش سرخ در آوریل 1921 وارد باکو شد، عمارت تقی اف نیز مانند اموال سایر افراد برجسته و ثروتمند حوزه نفت آذربایجان، به سرعت مصادره شد. دو ماه بعد یعنی در ماه ژوئن 1921 تحت قطعنامه کمیساریای مردمی شوروی به موزه تبدیل شد. شما عزیزان می توانید در سفر به آذربایجان با خرید تور باکو زمینی از این موزه زیبا دیدن کنید.
تاریخچه موزه ملی جمهوری آذربایجان

معماری موزه ملی تاریخ جمهوری آذربایجان

بنای موزه مانند سایر ساختمان‌های باکو که در دهه 1920 میلادی ساخته شدند، تحت تاثیر معماری اروپا و سبک رنسانس ایتالیا ساخته شد. معمار موزه فردی به نام جورف گوسلاوسکی (معمار لهستانی تبار) بود که بیشتر قسمت های موزه را به سبک کلاسیک معماری اروپا طراحی کرد. برخی قسمت های این چهار طبقه دارد.
دو سالن رقص در کنار یکدیگر در طبقه دوم موزه قرار دارد. یکی بر اساس طراحی شرقی (موریتانی) و دیگری بر پایۀ طراحی غربی ساخته شده است. تالار شرقی دارای پنجره های شیشه ای بزرگ، طاق‌های طلاکاری شده، دیوارها، سقف‌ها و چلچراغ‌های بسیار مجلل می باشد. خطوط در سالن غربی به طور عمودی یکدیگر را دنبال می‌کنند و مستطیل شکل هستند. طبق عکسهای گرفته شده حدود ۲۱ سال پیش، یکی از اتاق‌هایی که استادانه این تالار، محل نشیمن همسر حاجی زین العابدین تقی اف بوده است. البته تمامی اثاثیه و نقاشی‌های قابل حمل منزل او در حال حاضر در موزه باکو موجود نمی‌باشند. در واقع چیزی جز سقف آینه‌ای زیبا و آراسته باقی نمانده است. در عهد شوروی سابق، چهار لایه رنگ سفید بر روی طرح ‌های گلدار کار شد. هنوز هم رنگ بکر درب سالن های اصلی با گذشت زمان فوق العاده با کیفیت باقی مانده اند که رنگ های اصیل با ظرافت و پیچیدگی طراوت خود را حفظ کرده اند.
معماری موزه ملی تاریخ جمهوری آذربایجان

اشیا موزه ملی تاریخ جمهوری آذربایجان

  1. مجموعه های موزه شامل آثار کشف شده در طی کاوش‌های گروه های ذکر شده و قوم نگاری های دقیق می‌باشد. در ادامه با برخی از مهمترین اشیا عتیقه و باستانی این موزه آشنا خواهیم شد:
    - سینه ریز طلا متعلق به قرن 19 و 20 میلادی که جز زیباترین سنجاق سینه های طلاکاری شده باکو می‌باشد.
    - نوعی لباس رویه محلی و سنتی آذربایجان به نام آرخالیق(arkhaliq) که از جنس ابریشم، مخمل و طلا بافته شده است.
    - نوعی گردنبند که از طرح‌های زیورآلات پس از اسلام در باکو می‌باشد. در ساخت طلا از نخ طلا و سنگ فیروزه استفاده شده است.
    - گوشواره به نام پیالزنگ (Piyalezeng) که در قرن 19 میلادی با استفاده از طلا و میناکاری ساخته شده است.
    - یک نوع شمشیر در منطقه کوباچی که با استفاده از فولاد، نقره، طلا، الماس، زمرد، یاقوت کبود، و یاقوت ساخته شده است.
    - کمربند لباس زنانه به نام آنالی کمر (aynaly kamar) که متعلق به قرن 19 می‌باشد و در ساخت آن از ترکیب طلا و آینه استفاده شده است.
    - نوعی گلدان و ظرف مسی که در روستای لاهیج آذربایجان کشف شد. برروی بدنه آن نقش دیدار عاشقان و طعمه حیوان حکاکی شده است. این ظرف یکی از بهترین نمونه های مس‌کاری در آذربایجان می‌باشد.
    - ظرف سفالی متعلق به قرن 4 و 5 پیش از میلاد که در منطقه کول تپه نخجوان کشف شد.
  2. اشیا موزه ملی تاریخ جمهوری آذربایجان

عکس اشیا موزه ملی تاریخ جمهوری آذربایجان

بخش‌های مختلف موزه ملی تاریخ جمهوری آذربایجان

این موزه دارای از چند بخش اصلی تشکیل شده است که شامل بخش تاریخ مدرن، قوم شناسی، گروه تاریخ باستان، قرون وسطی، جمهوری آذربایجان، بخش گردش علمی، کتابخانه و آزمایشگاه برای بازسازی موزه، صندوق سکه شناسی شامل مجموعه ای از یوگنی پاخوموف می‌باشد.
بخش های موزه ملی تاریخ باکو آذربایجان

آدرس موزه ملی تاریخ جمهوری آذربایجان

آذربایجان، باکو، خیابان حاجی زین‌العابدین تقی‌اف ۴، نزدیکی ایستگاه متروی ساحل

عکس موزه ملی تاریخ باکو

موزه ملی تاریخ جمهوری آذربایجان که در شهر باکو قرار دارد یکی از زیباترین جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی در تور باکو می باشد. پیشنهاد می‌کنیم در ادامه معرفی جاهای دیدنی باکو با آژانس فلات پارس گیتی همراه باشید.

+ موزه با کتاب های مینیاتوری در باکو

 

پست های مشابه


ارسال نظر
captcha
ارسال نظر
captcha
ارسال نظر