مجله گردشگری
امتیاز دهید :

خوشمزه ترین غذاهای باکو آذربایجان

خوشمزه ترین غذاهای باکو آذربایجان
تاریخ : 1398/11/14 / تعداد بازدید : 2850/ نویسنده : فلات پارس گیتی

در سال‌های اخیر بسیاری از هموطنان عزیزمان به دنبال خرید تور باکو زمینی یا هوایی و سفر به این شهر زیبا در کشور آذربایجان هستند. در مطالب قبل در خصوص جاذبه های گردشگری باکو مانند موزه کتابهای مینیاتوری باکو صحبت کرده ایم و یا به سوالات متداول برای تور زمینی باکو پاسخ داده ایم. در این مطلب قصد داریم به سراغ معرفی غذاهای خوشمزه باکو برویم. لطفا تا انتهای این مطلب خوشمزه با ما همراه باشید.


1- پلوی آذربایجان

پلوی آذربایجان (Plov) نوعی پلو مخلوط می باشد که برای تهیه آن از برنج، گوشت، سبزی های معطر، ادویه و فلفل طعم‌دار استفاده می کنند. مردم آذربایجان برای تهیه این غذا از گوشت مرغ، بره، گاو و گوسفند استفاده می کنند و در کنار غذا حتما آجیل میوه و مغز قرار می کنند. خوب است بدانید که این غذا در بیشتر رستوران های آذربایجان سرو می شود پس پیدا کردن پلوی آذری خوشمزه برای گردشگران کار سختی نیست.
عکس پلوی آذربایجان

2- دلمه آذربایجان

اگر به خاطر داشته باشید در معرفی غذاهای خوشمزه ترکیه به دلمه (Dolma) نیز اشاره کردیم. در کشور آذربایجان نیز دلمه در انواع مختلف آن تهیه می شود که معروف ترین نوع دلمه با کلم پخته می شود که به آن دلمه برگ کلم می گویند. اگر اهل غذا و شکمگردی باشید می دانید که ما در ایران خودمان نیز دلمه کلم را با سس های خوشمزه از آلو تهیه می کنیم. برای تهیه دلمه ابتدا مخلوطی از برنج پخته شده، گوشت چرخ کرده، ادویه و سبزی های معطر استفاده می شود و مواد را به شکل لوزی کشیده داخل برگ کلم پیچیده می شوند.
عکس دلمه آذربایجان باکو

3- بالیق یا ماهی شکم پر

اگر اهل غذاهای دریایی بخصوص ماهی باشید، پیشنهاد می‌کنیم به یکی از رستوران های باکو بروید و بالیق (Baliq) سفارش دهید. این غذا از انواع ماهی تهیه می شود که در کنار آن از لیمه و سبزی نیز استفاده می کنند. در واقع بالیق همان ماهی شکم پر می باشد که بعد از پُر کردن داخل شکم ماهی، آن را کبابی می شود و یا باید کامل سرخ شود. هر دو نوع بالیق بسیار خوشمزه هستند.
بالیق یا ماهی شکم پر باکو آذربایجان

4- لاوانگی یا مرغ شکم پر

لاوانگی (Lavangi) نیز یکی دیگر از غذاهای کشور آذربایجان می باشد که در تمام کشورهای دیگر دنیا نیز سرو می شود. مردم آذربایجان برای تهیه لاوانگی یک مرغ درسته را آماده می کنند و برای مایع میانی آن از پیاز سرخ کرده، گردو، کشمش، آجیل، انار و سبزی های معطر استفاده می کنند. پیشنهاد ما به مسافران تور باکو فلات پارس گیتی این است که اگر به دنبال کاهش هزینه های خورد و خوراک در سفرتان هستید این غذا را دسته جمعی سفارش دهید و چند نفر با هم غذا را نوش جان کنید.
لاوانگی یا مرغ شکم پر باکو آذربایجان

5- کباب لیولیا یا کباب کوبیده آذری

یکی دیگر از انواع کباب های آذری کباب لیولیا (Lyulya Kebab) می باشد که همان کباب کوبیده خودمان است. برای تهیه این غذا گوشت گوسفند (بره) را با ادویه جات، سبزیجات معطر و گاهی سس های ترش مخلوط می کنند و خوب ورز می دهند. این کباب را روی سیخ های چوبی کوچک و یا سیم های بزرگ کباب می کنند و یا به صورت خیلی سریع و تند تفت می دهند. سپس با مقداری لیمو، پیاز سرخ شده یا خام و سبزی سرو می کنند. توجه داشته باشید که مردم آذربایجان عادت دارند این کباب را به صورت داغ میل کنند.
کباب لیولیا یا کباب کوبیده آذری

6- پیتی آذربایجان

پیتی (Piti) یکی از غذاهای ساده مردم آذربایجان است که از گوشت تهیه می شود. برای تهیه پیتی، گوشت را به همراه ادویه می پزند و در کنار آن از فلفل، سیب زمینی پخته شده، گوجه فرنگی و صیفی جات استفاده می کنند. اگر کمی دقت کرده باشید این غذا شباهت زیادی به آبگوشت ایرانی دارد با این تفاوت که در هنگام طبخ آن از گوجه و با رُب استفاده نمی شود. شما مسافران عزیز می توانید این غذای مقوی را در بیشتر رستوران های شهر باکو پیدا کنید.
پیتی آذربایجان باکو

7- باقلوا آذربایجان

در بیشتر کشورهای حوزه آسیایی از جمله ایران، ترکیه و آذربایجان نوعی شیرینی خوشمزه به نام باقلوا تهیه می شوند که هر کدام خوشمزگی خاص خودشان را دارند. مردم آذربایجان نیز باقلوا را به شیوه مرسوم تهیه می کنند. از خمیر هزار لایه، تخم مرغ، شهد شیرین و خرده شده انواع آجیل برای تهیه باقلوا استفاده می شود. خوب است بدانید که باقلوای آذربایجان سباخت بیشتری به بافت باقلواهای ایرانی دارد.
باقلوا آذربایجان باکو

8- حلوا آذری

حلوا (Halva) از دیگر دسرهای شیرین آذربایجان می باشد. مردم این کشور مانند ایرانیها حلوا را به عنوان دسر، شیرینی و حتی وعده غذایی مقوی مصرف می کنند. برای تهیه حلوا از آرد، روغن محلی و مغز آجیل خرد شده استفاده می شود. به طور معمول مغز آجیل در داخل مواد حلوا قرار دارد و طمع خوبی به حلوا می دهد.
حلوا آذری باکو

9- قطاب آذربایجان

با شنیدن نام قطاب (Qutab) به یاد شهر یزد می افتیم. خوب است بدانید که خوشبختانه قطالب در جهان به نام ایران شناخته می شود. از آنجا که شباهت فرهنگی ایران و آذربایجان وجود دارد، مردم این سرزمین نیز شیرینی قطاب را تهیه می کنند. البته قطاب آذربایجان با ایران تفاوت دارد. مردم این کشور برای تهیه قطاب از خمیر نازک استفاده می کنند که شبیه نان گرد می باشد. سپس داخل آن را با مغز آجیل، شگر یا عسل پر می کنند و کمی تفت می دهد. در نهایت روی آن را با دارچین تزئین می کنند.
عکس قطاب آذری باکو

10- شربت آذربایجان

شربت آذری (Azerbaijani Sherbet) یکی از نوشیدنی های محبوب آذربایجان است که به همراه چای قرمز جز نوشیدنی های ثابت این کشور محسوب می شود. این شربت به طور معمول از توت فرنگی یا نعنا درست می شود. شربت سبز در واقع شبیه سکنجبین ایرانی از نعنا با شکر یا عسل تهیه می شود. شربت سرخ نیز از توت فرنگی یا میوه های قرمز و حتی گل سرخ درست می شود که بسیار خوش طعم و عطر هستند.
Azerbaijani Sherbet باکو

در پایان این مطلب بسیار مهیج، پیشنهاد می کنیم برای سفر به آذربایجان همین حالا اقدام کنید. کافیست به صفحه تور باکو مراجعه کرده و انواع تورهای زمینی و هوایی آژانس فلات پارس گیتی را ملاحظه نمائید. ما در تمام سفر همراهتان هستیم.



ارسال نظر
captcha
ارسال نظر
captcha
ارسال نظر