مجله گردشگری
امتیاز دهید :

معرفی کامل آتشگاه باکو

معرفی کامل آتشگاه باکو
تاریخ : 1398/11/17 / تعداد بازدید : 1920/ نویسنده : فلات پارس گیتی

شهر باکو جاذبه های گردشگری فراوانی دارد. در مطالب قبل موزه فرش آذربایجان، موزه کتاب های مینیاتوری را خدمت شما عزیزان معرفی کردیم. در این مطلب قصد داریم به سراغ یکی از جاذبه های گردشگری تاریخی شهر باکو آذربایجان را معرفی کنیم. قرار است با هم بخوانیم که ماجرای ساخت این آتشگاه چیست و چه داستان هایی درباره آن نقل شده است. پس اگر قصد خرید تور ارزان باکو را دارید، کافیست چند دقیقه با فلات پارس گیتی همراه باشید.


آتشگاه باکو و آتش دائمی آن

آتشگاه باکو | Ateshgah of Baku

آتشگاه باکو یکی از جاذبه های تاریخی و مذهبی شهر باکو آذربایجان می باشد که دارای آتش ابدی و جادوانه است. در واقع آتشگاه باکو جز معروف ترین آتشگاه ها باقی مانده در دنیا می باشد که هنوز هم فعالیت می کند. این جاذبه بی‌نظیر در 30 کیلومتری مرکز شهر باکو در حومه سارخانی واقع شده است. 

همه چیز درباره آتشگاه باکو

تاریخچه آتشگاه باکو

در گذشته این طور تصور می شد که منطقه آتشگاه دارای نیرو فرای زمینی می باشد که آتش از دل زمین به بیرون می زند. در سال های بعد و با پیشرفت تکنولوژی مشخص شد که مانند بسیاری از بخش های شهر باکو، در این منطقه نیز یک میدان گازی وجود دارد که باعث می شود آتش معبد جادوانه باشد.

کارشناسان معتقدند که در گذشته آتشگاه توسط اقوام ایرانی پیرو دین زرتشت و بعد از آن پیروان آیین هندو مقدس بود و همراه مورد استفاده مردم قرار داشت. در زمان حمله اعراب به سرزمین ایران در قرن هفتم میلادی بیشتر مکان های مذهبی ادیان دیگر بخصوص زرتشتیان نابود شد که آتشگاه معبد باکو یکی از آنها بود. شکل کنونی آتشگاه باکو نیز در قرن 17 میلادی تکمیل شد و تا به امروز نیز پا بر جاست. در آن زمان با وجود آنکه بیشتر پیروان هندو و زرتشت به سرزمین های دیگر مهاجرت کردند، هنوز این معبد فعالیت داشت. طبق اسنادی تاریخی که وجود دارد که بین قرن 15 تا 17 میلادی معبد آتشگاه باکو از رونق خوبی برخوردار بود که بیشتر آن مدیون بازرگانان هندی بود که به سرزمین های شرقی سفر می کردند. جالب است بدانید که بیشتر آنها اهالی پنجاب و منطقه مولتان (Multan) هند بودند.

تاریخچه آتشگاه باکو

معماری معبد آتشگاه باکو

بیشتر قسمت های معبد آتشگاه باکو در طول قرن  17 و 18 میلادی ساخته شده است که در قرن 20 میلادی نیز بخش های مختلف آن مرمت و بازسازی شدند. کلیساها، اتاقک ها، کاروانسرا (میهمانسرا) و چهار طاقی آتش دائمی از بخش های مختلف این معبد می باشد. در معبد آتشگاه می توانید کتیبه های جالبی به خط هندی (الفبای هندی) را مشاهده کنید. این معبد 5 ورودی بزرگ دارد که در گوشه های آن برج و بارویی برای محاظت از معبد ساخته شده است. شما هر کدام از ورودی ها که وارد معبد شوید به حیاط بزرگ می رسید. در مرکز حیاط، چهار طاقی وجود دارد که محل نگهداری آتش می باشد. همچنین در فصله کمی از محل آتش یک حلقه چاه بزرگ وجود دارد که امروز بسته شده است. برخی معتقدند که این چاه یا محل ذخیره آب بوده و یا محل سوزاندن اجساد در دین هندو می باشد. در واقع مردم از اتش مقدس استفاده می کردند تا مرده خود را سوزانده و خاکستر آن را دریافت کنند. بخش های محل اقامت راهبان و یا مهیمانان در دیواره های و حد فاصل بین ورودی ها ساخته شدند. پس اگر شما هم جز مسافرانی هستید که تور باکو فلات پارس را خریداری کرده اید، می توانید در برنامه سفرتان از آتشگاه باکو دیدن کنید.

معماری معبد آتشگاه باکو

آدرس آتشگاه باکو

آذربایجان، باکو، 30 کیلومتری باکو، منطقه، منطقه سوراخانی، آبشوران

قیمت بلیط و هزینه ورودی معبد آتشگاه باکو

هزینه بلیط یا ورودیه این آتشگاه متغیر می باشد. به طور معمول بین 2 دلار برای ورود به معبد و 30 دلار برای تور تخصصی بازدید از آتشگاه از گردشگران دریافت می شود.

آدرس آتشگاه باکو

توصیه به گردشگران تور باکو فلات پارس گیتی

- به طور معمول بازدید از آتشگاه در برنامه سفر و تورهای ارائه شده وجود دارد.

- شما می توانید با رزرو تورهای یک روزه بازدید از منطقه آبشوران نیز دیدن کنید.

- شبیه ترین جاذبه گردشگری به آتشگاه در کشور آذربایجان، یانار داغ (Yanar Dag) می باشد.

- هتل ها و مراکز اقامتی خوبی در نزدیکی آتشگاه باکو وجود دارد. هتل اِستِی بریدج (Staybridge Suites)، دی هتل (Days Hotel)، هتل کریستال باکو (Kristal Hotel)، هتل آپارتمان شمس (Shams Hotel)، هتل چهار ستاره مانور (Manor Hotel) از جمله نزدیکترین هتل ها به آتشگاه هستند.

- رستوران های مختلفی نزدیک به آتشگاه هستند که می توانید برای صرف یک وعده غذای خوشمزه آذربایجان به آنها مراجعه کنید. رستوران شاه (Restaurant Shah)، رستوران آنادولا (Anadolu)، رستوران ماری وانا (Mari Vanna) از جمله رستوران های نزدیک به آتشگاه می باشند.

 رستوران ماری وانا (Mari Vanna) باکو آذربایجان

در پایان اگر دوست دارید کمی بیشتر با تورهای باکو آشنا شوید پیشنهاد می کنیم به مطلب سوالات متداول سفر به باکو مراجعه کنید و یا برای خرید تور باکو زمینی و هوایی به صفحه مربوط به تور باکو در آژانس فلات پارس گیتی مراجعه نمائید. 

پست های مشابه


ارسال نظر
captcha
ارسال نظر
captcha
ارسال نظر