مجله گردشگری
امتیاز دهید :

راهنمای سفر به آنتالیا

راهنمای سفر به آنتالیا
تاریخ : 1401/02/02 / تعداد بازدید : 407/ نویسنده : فلات پارس گیتی
آنتالیا یکی از مهم‌ترین شهرهای ترکیه، همچنین از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری این کشور است. این شهر، میزبان بخش زیادی از فرهنگ و تاریخ کشور ترکیه محسوب می شود و به همین دلیل، به آن اهمیت زیادی می‌دهند. در این سفر مجازی از آژانس مسافرتی فلات پارس گیتی قصد داریم آنتالیا را از زوایای مختلف بررسی نماییم و راهنمای سفر جامعی را در اختیار شما قرار بدهیم. آنتالیا کجاست؟ آنتالیا در غرب کشور ترک...
آنتالیا یکی از مهم‌ترین شهرهای ترکیه، همچنین از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری این کشور است. این شهر، میزبان بخش زیادی از فرهنگ و تاریخ کشور ترکیه محسوب می شود و به همین دلیل، به آن اهمیت زیادی می‌دهند. در این سفر مجازی از آژانس مسافرتی فلات پارس گیتی قصد داریم آنتالیا را از زوایای مختلف بررسی نماییم و راهنمای سفر جامعی را در اختیار شما قرار بدهیم.

آنتالیا کجاست؟

آنتالیا در غرب کشور ترکیه و در کرانه دریای مدیترانه قرارگرفته است. آنتالیا از شمال با شهر بوردور و اسپارتا، از سمت شمال شرقی به قونیه (در صفحه دیدنی های قونیه با این شهر آشنا شوید)، از جنوب به دریای مدیترانه، از شرق به شهر کارامان و شهر مرسین، از غرب به شهر مولا و از جنوب غرب توسط شهر کمر احاطه‌شده است و آنتالیا بزرگ‌ترین شهر در ساحل دریای مدیترانه به شمار می رود.
آنتالیا چیزی در حدود 1417 کیلومتر مساحت دارد و در ارتفاع 35 متری از دریا قرارگرفته است. قرارگیری در کنار سواحل فوق‌العاده مدیترانه یکی از مهم‌ترین دلایل رونق گردشگری در این ناحیه از ترکیه است. آب و هوای خوب و امکانات و خدمات مناسب گردشگران با قیمت مناسب آژانس های مسافرتی را بر آن داشت تا انواع تور آنتالیا را به صورت ارزان یا لوکس برنامه ریزی کرده و در اختیار علاقمندان قرار بدهند. نباید از یاد برد که هتل های UALL آنتالیا نیز نقش بسزایی در جذب مسافران خارجی به این مرز و بوم داشته است. این نوع هتل ها بسیار محبوب هستند زیرا همه چیز را برای یک سفر ایده آل آماده می کنند. به دلیل موقعیت قرارگیری شهر آنتالیا امکان سفر ترکیبی به سایر شهرهای ساحلی ترکیه نیز وجود دارد و در صورتی که مسافر زمان مناسبی را در اختیار داشته باشد می تواند سفرهایی مثل ازمیر- آنتالیا یا دنیزلی- آنتالیا بسیار جذاب باشند در این قسمت نقشه آنتالیا را قرار دادیم تا بیشتر با موقعیت این بخش جذاب از ترکیه آشنا شوید.

مرکز شهر آنتالیا کجاست؟

مرکز شهر آنتالیا کجاست سوال پر تکراری است که شاید در نگاه اول عجیب به نظر برسد. افراد بسیاری از تیم فلات پارس یا سایر همکاران سوال می پرسند که مرکز شهر آنتالیا کجاست؟ موضوع از این قرار است که اغلب هتل هایی که مسافران ایرانی می پسندند در نواحی واقع شده اند که خارج از شهر آنتالیا قرار دارند مانند سواحلی مثل لارا و کمر که در صفحه سفرنامه آنتالیا می توانید تجربه ای واقعی از اقامت در لارا را مشاهده نمایید. مسافرانی که به آنتالیا سفر می کنند با این سوال روبه رو می شوند که حالا چطور برای خرید یا سایر امور خود به مرکز شهر بروند. در این مواقع چند راه پیش رو است ابتدا این که از گوگل مپ یا سایر برنامه های نقشه استفاده شود. راه بعدی این که از لیدرهایی که به همراه اعضای تور همسفر هستند سوال کرده و لوکیشن ها را متوجه شوید و راه دیگر این که سوالات خود را درباره لوکیشن هتل فاصله از فرودگاه و مرکز شهر و ... در قسمت نظرات بپرسید تا ما پاسخگو باشیم.

نقشه آنتالیا

مرکز شهر آنتالیا کجاست

آب ‌و هوای آنتالیا و بهترین زمان سفر

آب‌وهوای این شهر با توجه به قرار گرفتن در کنار دریای مدیترانه، آب‌وهوای مدیترانه‌ای است. این یعنی در آنتالیا تابستان‌هایی گرم و خشک و زمستان‌هایی معتدل و بارانی در انتظار شما خواهد بود. تابستان‌های آنتالیا بعضی از اوقات به‌شدت گرم خواهد بود. متوسط دمای این شهر در تابستان بین 28 تا 36 درجه متغیر است؛ همچنین میانگین آب‌وهوای آنتالیا در زمستان بین 15 تا 19 درجه می‌باشد. درصد رطوبت در این شهر 64 است که نشان می دهند آنتالیا شهر مرطوبی است.
آب‌وهوای آنتالیا، بهترین شرایط را برای کشاورزی فراهم آورده است و موجب شده است که آنتالیا یکی از قطب‌های کشاورزی ترکیه و خاورمیانه ‌باشد. از مهم‌ترین محصولات کشاورزی تولیدشده در این شهر، می‌توان به مرکبات، پنبه، زیتون، میوه و انواع سبزی‌ها اشاره کرد. بهترین زمان سفر به آنتالیا از نظر شرایط مناسب آب و هوا از اواسط اردیبهشت ماه تا اواسط آبان ماه است اما اگر از نظر قیمت عزیزانی که علاقمند هستند سفر ارزانی را به آنتالیا تجربه کنند می توانند از آبان ماه تا اواسط اسفندماه به آنتالیا سفر کنند.

هوای آنتالیا

تاریخچه آنتالیا

به گفته مورخان، نام آنتالیا از نام آتالوس دوم پادشاه پرماگون گرفته‌شده است که پیش از میلاد مسیح حاکم این ناحیه بوده است. با توجه به کاوش‌هایی که در آنتالیا انجام‌شده است، گفته می‌شود که قدمت آنتالیا به 300 سال قبل از میلاد بازمی‌گردد. در دوران امپراتوری بیزانس، یکی از مهم‌ترین شهرهای آن زمان بوده است؛ همچنین در زمان سلجوقیان، این شهر به‌عنوان پایتخت برگزیده‌شده بود. آنتالیا در بسیاری از سفرنامه‌های قدیمی بیان شده است؛ به‌طور مثال، ابن‌بطوطه جهان گرد بزرگ مراکشی، از این شهر به‌عنوان شهری بسیار جذاب و سرسبز یاد کرده است. 

یکی از اتفاقات مهم در تاریخ آنتالیا این بود که پادشاه آتالوس دوم در اقدامی غیرعادی شهر آنتالیا و کل پادشاهی خود را به امپراتوری روم واگذار کرد. هنگامی که رومی ها تسلط یافتند، شهر به سرعت به یک شهر کامل تبدیل شد. حتی امپراتور هادریان در سال 130 بعد از میلاد از آن بازدید کرد و این رویداد تاریخی با طاق معروف به دروازه هادریان که هنوز هم پابرجاست مشخص شده است. در این دوران، مسیحیت از طریق آنتالیا به آناتولی نفوذ کرد، با شخصیت هایی مانند پولس رسول در قرن دوم پس از میلاد.

در رابطه با تاریخ معاصر آنتالیا نیز باید گفت اقتصاد محلی همیشه حول بندر شهر متمرکز بوده است که تجارت با شهرهای داخلی منطقه آناتولی مانند قونیه را فراهم می کرد. بسیاری از تاریخ آنتالیا، از جمله بخش‌هایی از دیوار شهر و گردشگاه، همراه با ده‌ها بنای تاریخی، هنوز در معرض دید هستند. این یک بخش گردشگری محبوب ایجاد کرده است که درصد خوبی از اقتصاد جهانی امروز را تامین می کند. خوب است بدانید که در پایان جنگ جهانی اول، زمانی که امپراتوری عثمانی توسط متفقین تقسیم شد، ایتالیایی ها برای چند سال آنتالیا را تحت کنترل داشتند. این اشغال کوتاه در سال 1921 پایان یافت، درست زمانی که ارتش آتاتورک شروع به حذف تمامی حضورهای خارجی از منطقه کردند.
هنگامی که جمهوری ترکیه در سال 1923 و تحت جنبش استقلال آتاتورک ایجاد شد، آنتالیا بخشی از سرزمین مدرن ترکیه شد. دهه 1970 شاهد موج بزرگ بعدی توسعه بود، زیرا حومه روستایی آنتالیا به طور پیوسته به یکی از بزرگترین مناطق شهری کشور تبدیل شده بود که همه ساله مورد توجه توریست های خارجی‌ست.

تاریخچه آنتالیا

غذاهای معروف آنتالیا

ما در یکی از سفرهای مجازی فلات پارس به ترکیه برترین غذاهای ترکیه را از نظر اصالت و نزدیک بودن به ذائقه ایرانیان بیان کردیم که توصیه می کنم از آن دیدن کنید. غذا در آنتالیا را نیز می‌توان یکی دیگر از عوامل رشد صنعت گردشگری در این شهر به شمار آورد. در پخت غذاهای محلی آنتالیا از مواد غذایی مرغوب و تازه اطراف ناحیه مدیترانه استفاده می‌شود و این شاید مهم‌ترین دلیل کیفیت و خوشمزه بودن غذاهای محلی آنتالیا باشد. علاوه بر این، تأثیر رستوران‌ها و کافه‌های این شهر را نیز نباید در شهرت و کیفیت غذاهای این شهر نادیده گرفت.
از معروف‌ترین غذاهای محلی آنتالیا می‌توان به سالاد پیاز، لابا، هیبش، کباب ساج، کباب تنوری، کوله، شاکشوکا، کباب ترکی و بورک اشاره کرد. بهترین انواع کباب ترکی را که احتمالاً نامش را همه ما شنیده‌ایم را می‌توانید به‌راحتی در این شهر پیدا کنید. البته شاید برایتان جالب باشد که این غذا اصالت آلمانی دارد اما در ادامه، ترک‌ها این غذا را به نام خود در دنیا ثبت کرده‌اند.
از دیگر غذاهای محبوب این شهر می‌توان به سوپ‌های آنتالیایی اشاره کرد. این غذا یکی از محبوب‌ترین غذاها در میان مردم شهر آنتالیا می‌باشد. چنانچه قصد دارید یک پیش‌غذای متفاوت نوش جان کنید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً سوپ‌های آنتالیایی را مدنظر قرار دهید.

غذاهای معروف آنتالیا

خرید و سوغات در آنتالیا

مسلماً یکی از جذاب‌ترین بخش‌های هر مسافرتی، خریدن سوغاتی‌های آن می‌باشد. به نظر می‌رسد با توجه به صحبت‌هایی که درباره آداب‌ورسوم و غذاهای آنتالیا شد، این شهر سوغاتی‌های جذابی داشته باشد. همان‌طور که گفته شد فرهنگ این شهر با فرهنگ ایرانیان شباهت بسیاری دارد. یکی از سنت‌ها و دست سازه‌های تاریخی این شهر، همانند ایرانیان، فرش و گلیم می‌باشد که در کنار فرش ایرانی از شهرت و محبوبیت خاصی در دنیا برخوردار می‌باشد. از دیگر دست سازه‌های هنری ‌این شهر می‌توان به ظروف و اشیای سرامیکی و سفالی، ظروف و اشیای مسی، منسوجات چرمی و ... اشاره کرد.
در رابطه با خوراکی‌های این شهر نیز که به‌طور مفصل صحبت کردیم. بخش مهمی از سوغاتی‌های آنتالیا را خوراکی‌های خوشمزه و جذاب این شهر تشکیل می‌دهد. از مهم‌ترین این خوراکی‌ها می‌توان به باقلوای ترکی، راحت‌الحلقوم آنتالیا، قهوه ترک آنتالیا، آجیل و خشکبار آنتالیا، ادویه‌های آنتالیا و ... اشاره کرد.

خرید و سوغات در آنتالیا

حمل ‌و نقل و مسیرهای شهری آنتالیا

درصورتی‌که مسافر آنتالیا هستید، می‌توانید با بهره بردن از وسایل نقلیه عمومی با سهولت بیشتری به نقاط مختلف سطح شهر دسترسی داشته باشید. وسایل حمل‌ونقل عمومی در سطح شهر آنتالیا شامل اتوبوس، تراموا، قطار سبک شهری، تاکسی و دُلموش (نوعی مینی‌بوس که در مسیرهای مشخصی حرکت می‌کند و شما می‌توانید هرکجا در طول این مسیر خواستید، پیاده شوید) هستند. اتوبوس‌ها دراین‌بین از کیفیت خوبی برخوردار می‌باشند و هزینه استفاده از آن‌ها نیز نسبت به سایر وسایل نقلیه عمومی پایین تر است.
تراموا از دیگر وسایل نقلیه عمومی مهم در آنتالیا می‌باشد که از سال 1999 فعالیت می‌کند. خط تراموای آنتالیا از ساحل کونیالتی آغاز می‌شود و در موزه آنتالیا به پایان می‌رسد. تراموا هر نیم ساعت یک‌بار این مسیر را طی می‌کند.
در سال 2009 میلادی نیز یک خط قطار شهری به نام آنتاری در این شهر افتتاح شد که از یکی از ترمینال‌های اصلی اتوبوس در شمال غربی آنتالیا آغاز می‌شود و به سمت باغ‌ وحش آنتالیا و حومه شهر حرکت می‌کند. این خط هم‌اکنون نیز درحال‌توسعه است و در آینده مسیر آن طولانی‌تر خواهد شد.

مسیرهای شهری آنتالیا

مراکز خرید آنتالیا

با توجه به این‌که در تمام طول سال گردشگران خارجی از آنتالیا بازدید می‌کنند، فروشگاه‌های زیادی در آنتالیا ایجادشده است که گردشگران در آن‌ها اقدام به خرید نیازهای روزانه خود و یا سوغاتی سفر می‌کنند. در آنتالیا تعدادی بازار قدیمی وجود دارد که قدم زدن و خرید کردن در آن‌ها حس و حال متفاوتی خواهد داشت. علاوه بر این، تعداد زیادی مراکز خرید جدید و مدرن وجود دارد که انواع اجناس مختلف در آن‌ها به فروش می‌رسد.
از بازارهای محلی آنتالیا می‌توان به مواردی همچون بازار فرش لیدیا سوزانی، شنبه‌بازار آنتالیا، آنتالیا بازار، بازار قدیمی و ... اشاره کرد. در بازارهای محلی ممکن است نتوانید تمامی نیازهای خود را برآورده کنید، به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم، به سراغ مراکز خرید جدید و مدرن آنتالیا نظیر مرکز خرید ترا سیتی، 5 ام میگروس، جومارتسی پازار، مارک آنتالیا و ... بروید.

امنیت در آنتالیا

با توجه به توریستی بودن آنتالیا امنیت این شهر همواره یک موضوع مهم برای دولت ترکیه بوده است. هم اکنون آنتالیا از امنیت خوبی برخوردار است و می‌توان سطح امینت آن را از تهران نیز بالاتر در نظر گرفت. آمار دزدی، گروگان‌گیری، فروش مواد مخدر و مواردی ازاین‌دست، در این شهر کم است.
البته باوجوداینکه آنتالیا از امنیت خوبی برخوردار است، گردشگران نیز باید همواره به اموال خود توجه داشته باشند و به بهترین نحو از آنان محافظت کنند و درصورتی‌که مشکلی از این لحاظ برایشان ایجاد شد، در کمترین زمان ممکن به نزد پلیس توریسم آنتالیا بروند. موضوع محافظت از اموال، موضوعی است که همواره و علی‌الخصوص در محیط‌های شلوغ باید به آن توجه فراوان داشت.
شماره‌های اضطراری تماس با پلیس ترکیه 155، همچنین شماره تماس با آمبولانس در ترکیه 112 می‌باشد. در مناطق روستایی و در مناطقی که در محدوده پلیس نمی‌باشند می‌توانید با 156 که شماره ژاندارمری می‌باشد تماس بگیرید.

امنیت در آنتالیا

هزینه‌ های سفر و تور آنتالیا

واحد پول رسمی ترکیه لیر است که با علامت اختصاری (TRY) نشان داده می‌شود. از گردشگران در آنتالیا و سایر شهرهای توریستی ترکیه دلار و یورو نیز پذیرفته می‌شود. نخستین نکته این است که به علت ساختار تورمی بالای کشورمان و افت ارزش ریال، در مهروموم‌های اخیر و به علت افزایش ارزش لیر ترکیه نسبت به ریال ایران، هزینه‌های سفر و اقامت در این کشور برای ایرانیان، چند برابر شده است.
اغلب هتل‌های آنتالیا UALL هستند، به این معنا که شما با پرداخت هزینه اولیه هتل می‌توانید به‌صورت 24 ساعته از خوراکی‌ها و وعده‌های غذایی موجود در هتل، کاملاً رایگان استفاده کنید. البته اصل مطلب به این شکل است که شما زمانی که هزینه هتل را می‌پردازید، بخشی از هزینه‌ ویژه غذاست و نیازی نیست که برای غذا، هزینه جداگانه‌ای را بپردازید.
چنانچه قصد دارید برای غذا خوردن به دل شهر بزنید و رستوران‌های بی‌نظیر آنتالیایی را با غذاهای فوق‌العاده شان امتحان کنید، گزینه‌های زیادی برای انتخاب یک رستوران در رنج‌های قیمتی متفاوت خواهید داشت. هزینه یک وعده‌غذا در رستوران‌های مجلل، حدود از 250 هزار تومان و در رستوران‌های متوسط در حدود 150 هزار تومان است.

لطفا برای دیدن قیمت تور آنتالیا یا سایر شهرهای ترکیه از منوهای وب‌سایت پیش‌رو استفاده نمایید.

فرهنگ مردم آنتالیا

آنتالیا حدودا دو میلیون و پانصد هزار نفر جمعیت دارد و از این حیث پنجمین شهر پرجمعیت ترکیه به شمار می‌رود. البته این عدد همواره در حال تغییر است، چراکه این شهر در زمان‌های مختلف میزبان میلیون‌ها گردشگر از سراسر دنیا می‌باشد. مردم این شهر اغلب به شغل کشاورزی یا مشاغل مربوط به توریسم و گردشگری مشغول هستند.
بسیاری از آداب‌ورسوم مردم آنتالیا، مشابه فرهنگ مردم ایران است و این یکی از حسن‌های سفر به این شهر برای ایرانیان به شمار می رود. مردم این شهر و کشور ترکیه به آراستگی و پاکیزگی خود اهمیت زیادی می‌دهند. ازآنجایی‌که ترکیه یک کشور سکولار می‌باشد، چیزی به نام دین رسمی در این کشور وجود ندارد، اما اغلب ساکنان شهرهای ترکیه مسلمان سنی هستند. زبان رسمی مردم این شهر، ترکی استانبولی است، اما با توجه به توریستی بودن این شهر، درصورتی‌که به انگلیسی نیز مسلط باشید، در بسیاری از مواقع می‌توانید به‌خوبی با مردم آنجا ارتباط برقرار نمایید.
با توجه به این‌که آنتالیا یکی از مهم‌ترین تولیدکنندگان مرکبات در دنیاست، پرتغال به نماد و سمبل این شهر تبدیل‌شده و شما در بسیاری از نقاط این شهر می‌توانید نمادهای مختلفی از پرتغال را مشاهده کنید.