مجله گردشگری
امتیاز دهید :

قوانین و شرایط خرید بلیط قطار

قوانین و شرایط خرید بلیط قطار
تاریخ : 1398/12/28 / تعداد بازدید : 3934/ نویسنده : فلات پارس گیتی
قطارها از جمله وسایل حمل و نقل عمومی مناسب  و با امنیت بالا هستند که می توانید برای سفرهای زمینی از آنها استفاده کنید. به طور مثال، شما می توانید تور زمینی مشهد یا تور زمینی ارمنستان را خریداری کنید و با خیالت راحت یک سفر زمینی هیجان انگیز را تجربه کنید. از آنجا که در سال های اخیر استقبال خوبی از تورهای زمینی شده است، بیشتر مسافران ترجیح می دهند تا با قطار یا اتوبوس جابه جا شوند. در این مطلب از فلات پارس گیتی قصد داریم به چند سوال متداول برای خرید بلیط قطار پاسخ دهیم و قوانین استرداد بلیط را بررسی کنیم.
تور زمینی فلات پارس گیتی

آیا می شود کوپه دربست رزرو کرد؟

بله، خوشبختانه این امکان برای مسافرانی که قصد سفر با قطار را دارند، مهیا شده است. شما می توانید کوپه دربست را رزرو کنید. هزینه کوپه دربست بعد از کسر مقداری از قیمت کل بلیط محاسبه می شود. به طور کلی قیمت یک صندلی در حالت دربست کوپه، کمتر محاسبه می شود.

رزرو کوپه دربست قطار

آیا کوپه ویژه بانوان نیز داریم؟

در سال های اخیر کوچه های ویژه بانوان در برخی از شرکت های ریلی ایران مانند نورالرضا، فدک و ... مهیا شده است. شما می توانید با انتخاب گزینه کوپه دربستِ ویژه خواهران در قسمت های مشخص شده، بلیط موردنظرتان را بخرید. در این کوپه ها فقط میهمانان یا مسافران خانم حضور دارند و گاهی نیز مسئول واگن خانم ها هستند.

کوپه ویژه بانوان

قیمت بلیط قطار برای کودکان چگونه محاسبه می شود؟

قیمت بلیط قطار نیز مانند خرید بلیط هواپیما، قیمت کودکان با تخفیف درصدی اعمال می شود. برای کودکان زیر ۲ سال تنها ۱۰٪ مبلغ کل بلیط به عنوان بیمه پرداخت می شود و برای کودکان بین ۲ تا ۱۲ سال نیز بلیط قطار نیم بها محاسبه می شود.

بلیط قطار برای کودکان

آیا نیاز است تا حتما بلیط خریداری شده را پرینت بگیریم؟

به طور کلی بهتر است که پس از نهایی شدن خرید بلیط قطار، پرینت آن را به همراه داشته باشید. البته این نکته الزامی نیست و شما می توانید خروجی الکترونیک فایل بلیط خود را به همراه داشته باشید. یا شماره سریال بلیط، ساعت و تاریخ حرکت، سالن و کوپه قطار انتخابی را از طریق پیامک یا ایمیل دریافت کنید. در این صورت می توانید به راحتی با مراجعه به گیت مربوطه در راه آهن، بلیط خود را دریافت کنید.

پرینت بلیط قطار در تور زمینی

آیا پس از خرید بلیط قطار امکان تغییر اطلاعات وجود دارد؟

پس از خرید بلیط بخصوص خرید اینترنتی بلیط قطار امکان تغییر یا ویرایش اطلاعات وجود ندارد. چون بلیط به نام شما ثبت شده است. برای این منظور نیاز است تا شما با اپراتور سایتی که از آن بلیط را خریداری کرده اید، تماس بگیرید و موارد خودتان را مطرح کنید.

خرید بلیط قطار برای تور زمینی

آیا پس از رزرو کوپه دربست می شود فردی را به عنوان همراه به قطار برد؟

پاسخ این سوال به قوانین شرکت ریلی که شما بلیط را تهیه کردید و زمان سفرتان بستگی دارد. به طور کلی برای این منظور شما باید با اپراتور شرکت مربوطه ارتباط بگیرید و در صورت امکان مقدار اصلی قیمت بلیط را پرداخت کنید. این قیمت مابه تفاوت قیمت بلیط اصلی و کسر کوچه می باشد. البته گاهی مشاهده می کنیم که می توانید با هماهنگی رئیس قطار و پرداخت هزینه مسافر جدید، او را در واگن سوار کنید.

مسافر اضافی پس از کوپه دربست قطار

شرایط کنسل کردن و استرداد بلیط قطار چگونه است؟

یکی از پیچیده ترین بخش های خرید بلیط قطار یا هواپیما زمانی‌ست که مسافر به هر دلیلی قادر نباشد سفر را انجام دهد یا بخواهد بلیط را کنسل کنند. در این صورت اولین نکته ای که باید در نظر داشته باشید این هست که چقدر (روز یا ساعت) را زمان بلیط شما مانده است؟ به طور کلی، تا ساعت ۱۲ روز قبل از حرکت شامل 10 درصد جریمه می گردد. همچنین امکان استرداد بلیط پس از حرکت قطار وجود ندارد و کل هزینه بلیط مسافر سوخت می شود. به طور کلی این موارد را در نظر داشته باشید:
تا ساعت ۱۲ روز قبل از حرکت قطار،۹۰ درصد بهای بلیط پرداخت می‌شود.
از ساعت ۱۲ روز قبل از حرکت تا سه ساعت پیش از حرکت قطار ۷۰ درصد بهای بلیط پرداخت می‌شود.
از سه ساعت مانده به حرکت تا لحظه‌ حرکت قطار ۵۰ درصد بهای بلیط پرداخت می‌شود.
استرداد بلیط پس از حرکت قطار امکان‌پذیر نمی‌باشد و هزینه بلیط مسافر سوخت می شود.
شرایط کنسل کردن و استرداد بلیط قطار

آیا امکان استرداد بلیط قطار به صورت آنلاین نیز وجود دارد؟

بله، اما در صورتی که شما از سایت های فروش بلیط آنلاین خرید کرده باشید و در آن سایت یک حساب کاربری داشته باشید، می توانید به صورت آنلاین بلیط خود را استرداد دهید. برای این کار کافی‌ست وارد حساب کاربری خودتان شوید و شماره سریال بلیط خریداری شده را در قسمت استرداد بلیط وارد کنید.

امکان استرداد بلیط قطار به صورت آنلاین

چه مدارکی برای سوار شدن به قطار لازم است؟

برای ورود به قطار یا هواپیما نیاز است تا یک کارت شناسایی معتبر به همراه داشته باشد. بنابراین برای ورود به قطار نیز هر مسافر باید علاوه بر بلیط خود یک کارت شناسایی معتبر (کارت ملی) به همراه داشته باشد. یک بار در زمان عبور از گیت و یک بار در زمان حرکت قطار بلیط و کارت شناسایی مسافران بررسی می شود.

مدارکی برای سوار شدن به قطار لازم است

در این فرصت به سوالات متداول در خصوص خرید بلیط قطار و نحوه استرداد آن پاسخ دادیم. شما هم می توانید سوالات خودتان را در بخش نظرات با کارشناسان آژانس فلات پارس گیتی در میان بگذارید. البته پیشنهاد می کنیم پس از خواندن این مطلب به لینک های زیر نیز مراجعه کنید:

شرایط خرید تور اروپا

سوالات متداول خرید تور ارمنستان