مجله گردشگری
امتیاز دهید :

مشهد

مشهد
تاریخ : 1398/12/24 / تعداد بازدید : 1292/ نویسنده : فلات پارس گیتی
مشهد مقدس یکی از شهرهای مهم و توریستی ایران است که در سال گردشگران داخلی و خارجی بسیاری به آن سفر می کنند. شهر مشهد جذابیت های تفریحی و فرهنگی بسیاری دارد که آن را به مقصد عالی برای تمامی اعضای خانواده و گردشگران تبدیل کرده است. ما در مطالب قبل در خصوص سوغاتی های مشهد و تفریحات ارزان آن صحبت کردیم. در این مطلب با فلات پارس همراه باشید تا کمی بیشتر با شهر مشهد آشنا شویم.

تاریخچه شهر مشهد 

شهر فعلی مشهد که ما آن را به نام های مشهد مقدس، شهر طوس یا مشهد رضا نیز می شناسیم. یکی از سرزمین های مهم ایران به شمار می رفت. در گذشته تمامی شهرها از جمله مشهد تحت عنوان خراسان بزرگ شناخته می شدند. خراسان سرزمین مهمی از نظر تجارت، ادب و تولید علم در ایران بود، به همین دلیل حاکمان و فرمانروایان به ویژه در دوره های پس از اسلام اهمیت فراوانی برای مشهد قائل بودند به طوری که در زمان افشاریان مشهد به عنوان پایتخت ایران انتخاب شد. بسیاری از سیاحان و تاریخ نویسان در طی سفرشان به مشهد، بارها درباره این شهر صحبت کردند. به طور مثال، حمدالله مستوفی نخستین کسی است که سناباد را مشهد نامید، که تا بعد از آن به همین نام باقی ماند. چند سال بعد از حمدالله مستوفی ابن بطوطه یکی از بزرگترین سیاحان تاریخ بشری به مشهد سفر کرد. او در نوشته هایش بیان می کند که مشهد بسیار آباد و پیشرفته بود. خوب است بدانید که او ابن بطوطه سه برابر بیشتر از مارکوپولو راه سفر کرده است اما کمتر کسی با نام او آشنا می باشد.

عکس زیبا در شهر مشهد

مشهد کجاست؟

از لحاظ موقعیت جغرافیایی شهر مشهد در استان خراسان رضوی و دره کَشَف رود در دشتی میان دو رشته کوه هزار مسجد و بینالود قرار دارد. طرقبه، شاندیز، فرخد، کوه سیاه خوانی، هزار مشهد، مغان، سرخس، سبزوار، کاشمر، تربت حیدریه، تربت جام و نیشابور مهمترین شهرهایی هستند که در فاصله کمی از شهر مشهد قرار دارند.

تور مشهد ارزان فلات پارس گیتی

آب و هوای مشهد

مشهد در منطقه مرزی بین خراسان شمالی و جنوبی قرار دارد. در واقع دشت مشهد و نیشابور جز اقلیم های سرد و خشک به شمار می روند. هر چه از سمت مشهد به طرف قوچان حرکت کنیم از اقلیم خشک فاصله می گیریم تا به ارتفاعات رشته کوه بینالود برسیم. بنابراین اگر بخواهیم درباره وضعیت آب و هوای مشهد صحبت کنیم، باید اشاره کنیم که این شهر دارای زمستان های سرد و تابستان های گرم می باشد. البته نزدیک غروب و یا قبل از طلوع خورشید آب و هوای شهر مشهد نسبت به ساعات روز سردتر می شود.

مقبره فردوسی مشهد

جاذبه های تاریخی و مذهبی مشهد

اگر بخواهیم تقسیم بندی از جاذبه های گردشگری شهر مشهد داشته باشیم، می توان به آثار تاریخی، مذهبی، فرهنگی و طبیعی اشاره کنیم. در این میان شمار آثار تاریخ و جاذبه های گردشگری فرهنگی و مذهبی شهر مشهد بیشتر از انواع دیگر آنها می باشد. از جمله مهمترین جاذبه های تاریخی و مذهبی شهر مشهد می توان به موارد زیر اشاره کرد:
مسجد شاه، مسجد گوهر شاد، خانه داروغه، هارونیه، مصلای مشهد، گنبد سبز مشهد، مقبره بابا لقمان، ایوان طرق و بازه هور، مقبره نادری، موزه آستان قدس رضوی، مقبره خواجه ربیع، موزه انسان شناسی مشهد و مقبره پیر پالاندوز.

گنبد سبز مشهد

جاذبه های طبیعی مشهد

در اطراف شهر مشهد تفرجگاه های فراوانی وجود دارد که بیشتر آنها از گذشته پاتوق تابستانی خوبی برای خانواده های مشهدی بودند. از تفرجگاه ها و جاذبه های طبیعی شهر مشهد می توان به تفرجگاه وکیل آباد اشاره داشت. از جمله مهمترین جاذبه های طبیعی شهر مشهد می توان به موارد زیر اشاره کرد:
شهرهای طرقبه و شاندیز، پارک کوهستانی خورشید، پارک حجاب، باغ ملی مشهد، باغ ملک آباد از مهمترین جاذبه های گردشگری مشهد هستند. علاوه بر جاذبه های تفریحی ذکر شده دو مکان دیگر در شهر مشهد وجود دارد که شهرت بیشتری نسبت به سایرین دارند. تفرجگاه وکیل آباد معروف به سد گلستان که در 8 کیلومتری غرب مشهد قرار دارد، دارای استخر و آبشاری به ارتفاع 6 متری که گردشگران داخلی و خارجی زیادی را جلب می کند. پارک کوهسنگی نیز یکی دیگر از تفرجگاه های معروف مشهد می باشد که در جنوب غربی این شهر قرار دارد. در شمال استخر کوهسنگی و به فاصله 450 متری آن، ایوان کوهسنگی قرار گرفته است که در دوره صفویه بنا شده است.

کوهسنگی مشهد

تفریحات مشهد

تمامی جاذبه های فرهنگی و طبیعی شهر مشهد می تواند گزینه خوبی برای تفریح گردشگران نیز باشند. سرزمین موج های آبی مشهد، مجموعه وکیل آباد، پیست اسکی شیرآباد، آبشار اخلمد، باغ گیاهشناسی مشهد، باغ پرندگان، هپی لند مشهد و پارک و موزه دکتر بازیما از جمله معروف ترین تفریحات مشهد هستند. پیشنهاد می کنیم برای آشنایی با تفریحات ارزان در مشهد به لینک رو به رو مراجعه کنید: ارزانترین تفریحات مشهد

پارک کوهسنگی مشهد

راه های سفر به مشهد

برای سفر به شهر مشهد راه های مختلفی وجود دارد. شما می توانید به وسیله قطار، هواپیما، اتوبوس و ماشین خودتان را به شهر مشهد برسانید. به طور کلی اگر دوست دارید در سریع ترین زمان ممکن به شهر مشهد برسید و زمان محدودی برای مسافرت دارید، بهترین گزینه خرید تور مشهد یا رزرو بلیط هواپیما می باشد.
آن دسته از مسافرانی که به دنبال کاهش هزینه های سفرشان هستند و یا زمان بیشتری در اختیار دارند می توانند به صورت زمینی به مشهد سفر کنند که در این صورت قطار بهترین گزینه شما خواهد بود.

قطارهای مشهد

بهترین زمان سفر به مشهد

شما می توانید هر زمان از سال و هر روز هفته به مشهد سفر کنید، بنابراین بهترین زمان سفر را خودتان تعیین می کنید. به طور کلی فصل تابستان، ایام مناسبتی مانند محرم و تعطیلات عید نوروز تعداد گردشگران فراوانی در شهر مشهد وجود دارند. پس در این زمان شهر مشهد شلوغ تر است و قیمت بیشتر اماکن اقامتی و توریستی بالاتر از سایر ایام سال می باشد. در ماه مبارک رمضان، فصل زمستان و شروع سال تحصیلی از تعداد مسافران تفریحی و زیارتی مشهد کاسته می شود. بنابراین اگر دوست دارید در ایام خلوت سال به مشهد سفر کنید، می توانید در این زمان ها تور مشهد زمینی یا هوایی را خریداری کنید.
بهترین زمان سفر به مشهد
سفر به شهر مشهد بسیار راحت است و فقط کافیست زمان شما برنامه ریزی کنید و یک بازه زمانی را برای سفرتان در نظر بگیرید.


ارسال نظر
captcha
ارسال نظر
captcha
ارسال نظر