مجله گردشگری
امتیاز دهید :

ایاصوفیه ترابزون

ایاصوفیه ترابزون
تاریخ : 1399/02/09 / تعداد بازدید : 1075/ نویسنده : فلات پارس گیتی
شاید اگر شما هم اهل سفر باشید، نام ایاصوفیه برایتان بسیار آشنا باشد و مسجد یا همان کلیسای قدیمی ایاصوفیه در شهر استانبول را به یاد شما بیاورد. ایاصوفیه نماد شهر استانبول است و بعید به نظر می رسد که کسی تور استانبول را خریداری کند اما با ایاصوفیه آشنایی نداشته باشد. امروز می خواهیم نکته جالبی را با شما در میان بگذاریم، مسجد ایاصوفیه فقط در شهر استانبول نیست بلکه در بسیاری از شهرهای کشور ترکیه، مسجد یا کلیسایی با این نام وجود دارد.
امروز قصد داریم ایاصوفیه شهر ترابزون را به شما معرفی کنیم زیرا ترابزون از آن شهرهایی است که پیشبینی می شود در آینده ای نه چندان دور مقصد سفر محبوب گردشگران ایرانی خواهد بود. پس از دوران شیوع کرونا ما در آژانس مسافرتی فلات پارس گیتی نیز حتما تورهای ترابزون را در اختیار شما قرار خواهیم داد پس با ما در ادامه سفرهای مجازی همراه باشید.

معرفی کلیسای ایاصوفیه ترابزون

اگر زمانی که صحبت از ایاصوفیه ترابزون می شود، تصویری مانند ایاصوفیه استانبول در ذهن شما تداعی می گردد، باید بگوییم که کاملا تصورات خود را دور بریزید زیرا کلیسای ایاصوفیه ترابزون هیچ شباهتی به ایاصوفیه استانبول ندارد. ایاصوفیه ترابزون اکنون یک موزه است که بازدید از آن نیز برای عموم آزادی می باشد اما در گذشته از آن به عنوان کلیسای ارتدوکس های یونان استفاده می کردند. در سال 1584 میلادی سرنوشت این مکان نیز مانند بسیاری از کلیساها در سراسر کشور ترکیه تغییر کرد و آن را به مسجد تغییر کاربری دادند زیرا دین ملی سرزمین از مسیحیت به اسلام تغییر کرده بود.
ایاصوفیه ترابزون قدمت نسبتا زیادی دارد و آن را در قرن سیزدهم میلادی ساختند. بد نیست بدانید که شهر ترابزون سالها پایتخت امپراتوری بوده و به همین خاطر بناهای زیبایی در آن به چشم می خورد. در حقیقت کلیسای ایاصوفیه یکی از 10 بنای بیزانتی موجود در منطقه به شمار می آید و علت شهرت آن نیز سبک معماری و قدمتش است. گفته می شود که کلیسای ایاصوفیه یکی از بهترین بناهای موحود در سراسر دنیاست که به سبک بیزانتی می باشد.

کلیسای ایاصوفیه ترابزون

تاریخچه کلیسای ایاصوفیه ترابزون

از آنجایی که خریداران تور ترکیه بر این نکته واقف هستند که ترکیه تاریخ طویلی دارد و بازدید از اماکن تاریخی می تواند به بخش بزرگی از سفر آنها تبدیل شود، در این قسمت کمی بیشتر درباره تاریخ و سرنوشت کلیسای ایاصوفیه برایتان خواهیم گفت.
کلیسای ایاصوفیه دارای محوطه ی سرسبز و زیبایی است که در بدو ورود برج ناقوسی که به صورت مجزا در کنار بنای اصلی قرار دارد چشم ها را به خود خیره می کند. به محض وارد شدن به داخل نیایشگاه نیز با نقاشی های متعدد و رنگارنگ بر روی دیوارها و سقف ها مواجه خواهید شد که جذابیت ایاصوفیه را دو چندان می کنند.
کلیسای ایاصوفیه بین سالهای 1238 و 1263 میلادی ساخته شد اما در آن یک نقاشی وجود دارد که روی آن تاریخ 1291 و 1293 حک شده است. در سال 1461 درست زمانی که امپراتوری عثمانی ترکیه را فتح کرد، کلیسای ایاصوفیه به مسجد تبدیل شد؛ البته برخی از پژوهشگران بر این عقیده هستند که تا سال 1584 ایاصوفیه ترابزون هنوز کلیسا بود زیرا در خارج از شهر قرار داشت و از چشم ماموران دور مانده بود. این نظریه نیز دور از ذهن نیست زیرا در آن زمان ترابزون دارای دیوار بود و کلیسای ترابزون چند کیلومتر دورتر از دیوار شهر قرار داشت. اسناد تاریخی نشان می دهند که تا سال 1701 میلادی راهبان در این کلیسا اقامت داشتند ولی به دلیل آزار و اذیت حکام کم کم مجبور به ترک کلیسا شدند زیرا عثمانیان راهبه ها را به عنوان یک فرد شاغل نمی شناختند و دینشان را بی ارزش می دانستند.
در طول جنگ جهانی اول کلیسای ترابزون مدتی به دست روس ها افتاد که از آن به عنوان بیمارستان و انبار غله استفاده کردند. پس از جنگ این کلیسا به عنوان مسجد استفاده شد تا در نهایت در سال 1964 میلادی آن را به موزه تبدیل کردند.

کلیسای ایاصوفیه ترابزون

آدرس و هزینه بازدید از موزه ایاصوفیه ترابزون

متاسفانه برای رسیدن به کلیسای ترابزون ایستگاه مترو یا اتوبوس نزدیک وجود ندارد به همین خاطر توصیه می شود تور خریداری کنید.
همانطور که می دانید ایاصوفیه ترابزون یک موزه است به همین خاطر برای ورود به آن باید بلیت تهیه کنید و 2.50 لیر بپردازید.
آدرس کلیسای ایاصوفیه ترابزون: ترکیه، ترابزون، فاتح

کلیسای ایاصوفیه ترابزون




ارسال نظر
captcha
ارسال نظر
captcha
ارسال نظر