مجله گردشگری
امتیاز دهید :

معبد گارنی ارمنستان

معبد گارنی ارمنستان
تاریخ : 1402/04/26 / تعداد بازدید : 2893/ نویسنده : فلات پارس گیتی
همانطور که می دانید کشور ارمنستان جاذبه های تاریخی فراوانی دارد. یکی از مشهورترین مکان های دیدنی و تاریخی در تور ارمنستان، معبد گارنی (The Temple of Garni) می باشد. در این مطلب از آژانس فلات پارس گیتی قصد داریم تا ضمن معرفی معبد گارنی، تمام اطلاعات مفید برای بازدید از این معبد زیبا را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. لطفا تا انتها با ما همراه باشید.

معرفی معبد گارنی ارمنستان

معرفی معبد گارنی ارمنستان

در گذشته ارمنستان یکی از سرزمین های مهم و قدرتمند برای تجارت میان آسیای صغیر و بین النهرین محسوب می شد. به همین دلیل در مسیر عبور کاروان های تجاری انواع امکانات مانند کاروانسرا، معبد یا حمام ساخته می شد. معبد گارنی یکی از بناهای تاریخی که در سده سوم پیش از میلاد در نزدیکی روستایی به همین نام ساخته شد. سبک معماری این معبد شباهت فراوانی به معبد پارتنون (Parthenon) یونان دارد. این معبد زیبا 27 کیلومتری شهر ایروان، حد فاصل کوه‌های گغاما و در نزدیکی روستایی به نام گارنی ساخته شده است.

رافائل هاکوپیان اندیشمند بزرگ می گوید: "وقتی که من از دره به معبد گارنی نگاه می کنم، می ببینم که خورشید چگونه از فراز سنگ ها عبور می کند و در واقع باعث درخشش آن می شود، سپس درک می کنم که این جهان چه قدر کامل است." از آنجا که رودخانه های Goghi و Azat در معبد گارنی به هم می رسند. در واقع منطقه گارنی با توجه به موقعیت جغرافیایی خود یک قلعه طبیعی غیر قابل نفوذ و یک اکوسیستم زیست قابل ملاحظه را ایجاد کرده است. در این منطقه بخش های بالا و کوهستانی گارنی خشک هستند اما همین که به سمت دره حرکت می کنیم، آب و هوا بسیار دلپذیر و خنک می شود.  همین تفاوت دما باعث شده است که گارنی زیست بوم خوبی برای انواع جانوران و گیاهان باشد. در این دره انواع جانوران مانند گراز وحشی، گوزن، پلنگ و خرس مشاهده می شوند. همچنین گارنی کلکسیون خوبی از سنگ های گرانيت الماس شکل، بازالت و آندزيت را دارد.

عکس با کیفیت از معرفی معبد گارنی ارمنستان

معماری معبد گارنی

این معبد زیبا دارای پلان مستطیل شکل می باشد که از سه بخش معبد گارنی، حمام و قلعه گارنی تشکیل می شود. از آنجا که معبد گارنی به الهه میترا (Mythra) یا خدای خورشید اختصاص داشت، به سمت شرق و محل طلوع خورشید ساخته شد. در این معبد می توانید انواع نمادهای زرتشتی و برخی از آثار معماری روم شرقی را مشاهده کنید. ارمنی ها معتقد بودند که الهه میترا و یکی از الهه های روم با همکاری یکدیگر آتش را در این معبد زنده نگه می دارند.
خوب است بدانید که معبد گارنی با توجه به تقدس و اهمیتی که برای ارامنه داشت کاملا اصولی ساخته شده است.  در طراحی این معبد از نظریه های فیثاغورث و افلاطونی (هندسه مقدس) استفاده شده است. 

معماری معبد گارنی

معبد گارنی

معبد گارنی با پلان مستطیل شکل به سبک معماری هلنی ساخته شده است. این معبد حدود 2.8 متر ارتفاع دارد و دیواره های مستطیل آن به ابعاد 15.7 متر در 11.5 متر ساخته شده اند. برای ساخت معبد گارنی از سنگ های کوه های اطرافش استفاده شده است. معماران سنگ ها را به صورت خشکه چین با پست های فلزی به هم متصل کرده اند. روش خشکه چین یکی از شیوه های متداول برای ساخت بنا در مناطق کوهستانی می باشد که نمونه آن را می توانید در شمال ایران مشاهده کنید. 

عکس خوب از معبد گارنی ارمنستان

قلعه گارنی

قلعه گارنی در فاصله بسیار کمی از معبد قرار دارد. این قلعه نیز بر خلاف شیوه های متداول قلعه سازی به شکل هرم ساخته شد. در واقع پلان هرم قلعه به گونه ایست که قاعده آن در سمت شمال قرار دارد. ارتفاع دقیق قلعه مشخص نیست اما باستان شناسان ارتفاع حدودی را بین 12 تا 14 متر تخمین زده اند. خوب است بدانید که برخی از کارشناسان معتقدند این معبد به شکل مربع بوده است چون حدود 14 برج در بخش های مختلف قلعه دیده می شود. از ویژگی های ممتاز قلعه گارنی این می باشد که دو ضلع آن رو به دره هستند و به دلیل صعب العبور بودن، هیچ گونه برجی در ان سمت ساخته نشده است.

داخل قلعه گارنی ارمنستان

 

حمام گارنی

از آنجا که محوطه فعلی گارنی به عنوان اقامتگاه تابستانی پادشاهان استفاده می شد، در اطراف معبد امکانات رفاهی  ساخته شد که یکی از آنها حمام گارنی می باشد. حمام گارنی نیز به سبک معماری هلنی ساخته شد که به گفته تاریخ شناسان کف آن با سنگ های زینتی سنگفرش شده بود. امروز بیشتر دیواره های حمام تخریب شده اند اما در بخش های مختلف آن آثاری از نماد خدایان یونانی دیده می شود که حافظ آب و اقیانوس بوده اند.

حمام گارنی ارمنستان

نزدیک ترین جاذبه های گردشگری به معبد گارنی

در نزدیکی معبد گارنی می توانید از روستای گارنی، دره آرارات، دریاچه سوان، رودخانه گوگی ارمنستان، رودخانه آزات، آثاری از پل های باستانی و چند غار قدیمی را مشاهده کنید. درون غارها نیز انواع نقوش باستانی ما قبل تاریخ تا کنده کاری های باستانی از دوران های روم، یونان و ایران باستان وجود دارند. خوب است بدانید که فاصله معبد گارنی تا صومعه گغارد حدود 12 کیلومتر است که می دانید برای بازدید از این صومعه نیز برنامه ریزی کنید.

نزدیک ترین جاذبه های گردشگری به معبد گارنی

طبیعت زیبای روستای گارنی

یکی دیگر از توصیف های زیبای درباره طبیعت دره گارنی و معبد آن را می توان در نوشته های هاکوپیان مشاهده کرد. او می گوید: "در شب و با غروب آفتاب محوطه به رنگ قرمز در می آید. در مسیر درختان انگو و پوته های وحشی وجود دارند که می توانید انواع پروانه ها را بر روی شاخه های آن مشاهده کنید".

طبیعت زیبای روستای گارنی

آدرس معبد گارنی 

ارمنستان، ایروان، 27 کیلومتری ایروان، منطقه گارنی

چطور از ایروان به معبد گارنی برسیم؟

شما عزیزان می توانید از شهر ایروان با انواع وسایل حمل و نقل عمومی خودتان را به معبد گارنی برسانید. اتوبوس های ایروان شماره 22، 26 و 36 از جمله خطوطی هستند که می توانید برای بازدید از معبد گارنی از آنها استفاده کنید. همچنین نوعی مینی بوس محلی به نام marshrutkas وجود دارد که گزینه خوبی برای تردد مسافران می باشد که قیمت آن حدود 250 درام است.

چطور از ایروان به معبد گارنی برسیم

در پایان پیشنهاد می کنیم آشنایی با سایر جاذبه های معروف ارمنستان آشنا شوید و یا اگر سوالی برای سفر به ارمنستان دارید بعه لینک رو به ور مراجعه کنید: سوالات متداول قبل از خرید تور ارمنستان

 



ارسال نظر
captcha
ارسال نظر
captcha
ارسال نظر