مجله گردشگری
امتیاز دهید :

حقایق جالب درباره ارمنستان

حقایق جالب درباره ارمنستان
تاریخ : 1402/04/26 / تعداد بازدید : 3979/ نویسنده : فلات پارس گیتی
ارمنستان یکی از بهترین گزینه های سفر برای ما ایرانیها می باشد. شما می توانید با خرید تور زمینی یا هوایی ارمنستان به این کشور زیبا و تاریخی سفر کنید. ما در مطالب قبل در خصوص جاذبه های گردشگری ارمنستان صحبت کردیم و به سوالات متداول برای خرید تور ارمنستان پاسخ دادیم. در این مطلب از فلات پارس گیتی قرار داریم تا حقایق جالب درباره ارمنستان را با شما عزیزان در میان بگذاریم. با ما همراه باشید.

1- ارمنستان جز سرزمین های تاریخی آسیا محسوب می شود

ارمنستان، ایران، چین، یونان و مصر به عنوان 5 کشور با تمدن تاریخی غنی در دنیا شناخته می شوند. خوب است بدانید که از ارمنستان در نوشته های تاریخ نویسان یونانی مانند گزنفون و هرودوت یاد شده است که نشان می دهد این سرزمین در قرن 5 قبل از میلاد و قبل از آن رونق خوبی داشته است.

ارمنستان جز سرزمین های تاریخی آسیا

2- ارمنستان اولین کشوری که مسیحی شد

ارمنستان اولین کشوری در جهان می باشد که دین مسیحیت را پذیرفت و تا امروز نیز به عنوان دین رسمی خود اعلام کرده است. گریگور روشنگر نخستین رهبر دینی ارمنیان بود. او در سال 301 میلادی در زمان تیرداد سوم، دین مسیحیت را به عنوان دین رسمی کشور اعلام کرد.

ارمنستان اولین کشوری که مسیحی شد

3- ایروان یکی از قدیمی ترین شهرهای جهان می باشد

شهر ایروان اصلی ترین مقصد گردشگرانیست که تور ارمنستان را خریداری می کنند. خوب است بدانید که این شهر به عنوان سیزدهمین پایتخت جهان شناخته شده است و یکی از مهمترین شهرهایی که در دامنه کوه آرارات قرار دارد. این شهر در سال 782 قبل از میلاد ساخته شد که در زمان شاه آرگیشتی اول (King Argishti) تاسیس شد. نکته جالب است که قدمت شهر ایروان 29 سال بیشتر از شهر باستانی رُم می باشد.

ایروان، یکی از قدیمی ترین شهرهای جهان

4- اولین کلیسای جهان در ارمنستان ساخته شد

اولین کلیسای جهان به نام کلیسای جامع اچمیادزین (Etchmiadzin Cathedral) در سال 301 میلادی ساخته شد. داستان ساخت این کلیسای بسیار جالب است. گریگوری روشنگر در خواب می بیند که مسیح (ع) با چَکش آتشین به زمین فرود آمده و سنگ را خورد می کند تا بنایی بسازد. پس از آن مردم به دستور گریگوری کلیسای اچمیادزین را می سازند. این کلیسا از سال 2000 به عنوان یکی از جاذبه های باستانی منحصر به فرد و ارزشمند ارمنستان در لیست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

اولین کلیسای جهان در ارمنستان ساخته شد

5- ارمنستان یکی از قدیمی ترین حروف الفبای دنیا را دارد

حروف الفبای ارمنستان در سال های 405 تا 406 بعد از میلاد مسیح توسط یکی از دانشمندان ارمنی به نام مسروپ ماشتوتس اختراع شد. هدف اصلی او از اختراع الفبای منحصر به ارامنه این بود تا بتواند تاریخ و فرهنگ سرزمینش را ثبت کند. این الفبا 28 حرف دارد. البته در اصل الفبای اختراع شده 35 حروف یا کاراکتر دارد که 7 حرف آن جز هجاهای صوتی هستند. دانشمندان معتقدند که الفبای کره جنوبی، گرجستان و ارمنستان به عنوان زبان های پیشرفته در زمان خود شناخته می شوند.

ارمنستان یکی از قدیمی ترین حروف الفبای دنیا را دارد

6- ارمنستان مهد زردآلوهای خوشمزه می باشد

کشور ارمنستان به عنوان منبع اصلی تولید زردآلو در جهان شناخته می شود. البته در بیشتر کشورهای جهان زردآلو کشت می شود اما خوشمزه ترین نوع این میوه در کشور ارمنستان وجود دارد. خوب است بدانید که در گذشته یکی از سوغاتی های گرانبها ارمنستان همین زردآلو بوده که به عنوان شیرینی نیز استفاده می شد. جالب است بدانید که کارشناسان معتقدند نام زردآلو (Apricot) در واقع به معنای سیب ارمنی می باشد. چون زردآلو شباهتی به میوه سیب زرد دارد.

ارمنستان مهد زردآلوهای خوشمزه می باشد

7- کوه مقدس آرارات نماد ارمنستان است

کوه آرارات به عنوان نماد کشور ارمنستان شناخته می شود. در کتاب مقدس این‌طور آمده است که کشتی نوح پس از پایان یافتن طوفان در این منطقه فرود آمد. البته همین اعتقاد را باستان شناسان عراقی دارند که کشتی نوح در محلی نزدیک مسجد کوفه فرود داشته است.

کوه مقدس آرارات نماد ارمنستان است

8- نسل کشی ارامنه، حادثه ای که فراموش نمی شود

نسل کشی ارامنه که خود مردم کشور آن را به عنوان جنایت بزرگ می شناسند، یکی از وقایع تلخ تاریخی این کشور محسوب می شود. این حادثه در زمان جنگ جهانی اول یعنی سال های 1915 تا 1917 میلادی اتفاق افتاد. در آن زمان بسیاری از مردم ارمنستان ساکن در سرزمین های تحت حاکمیت عثمانی کشته شدند. خوب است بدانید با گذشت سال های فراوان، هنوز هم مردم ارمنستان از دولت ترکیه می خواهند تا این نسل کشی را به رسمیت بشناسد.

نسل کشی ارامنه، حادثه ای که فراموش نمی شود

9- بیشتر مردم ارمنستان در کشورشان ساکن نیستند

جالب ترین نکته درباره قوم ارامنه این می باشد که بیشتر آنها در سایر کشورهای جهان ساکن هستند. به طور مثال، اگر جمعیت ساکن در کشور ارمنستان را 3 میلیون نفر در نظر بگیریم، حدود 10 الی 12 میلیون نفر دیگر از آنها در کشورهای دیگر ساکن هستند. در واقع این پراکندگی جمعیت بعد از واقعه نسل کشی اتفاق افتاد که در زمان بیش از یک میلیون مردم ارمنی کشته شدند. در حال حاضر بیشتر مردم ارمنستان در کشورهای روسیه، ایران، لبنان، فرانسه، سوریه، آرژانتین، اردن، بلغارستان، برزیل، کانادا و استرالیا ساکن هستند.

بیشتر مردم ارمنستان در کشورشان ساکن نیستند

10- قدیمی ترین کفش جهان در ارمنستان پیدا شد

در سپتامبر سال 2008، در یکی از دهکده های منطقه آرنی، قدیمی ترین کفش جهان پیدا شد. کارشناسان قدمت کفش را به 5500 سال قبل تخمین زده است. سایز کفش حدود 45 سانتی متر در 44 سانتی متر می باشد. این کفش که متعلق به پای راست می باشد از جنس چرم و چند نمونه نِی ساخته شد.
قدیمی ترین کفش جهان در ارمنستان پیدا شد
در این مطلب از آژانس فلات پارس گیتی، به 10 مورد جالب در خصوص کشور ارمنستان اشاره کردیم. از شما دعوت می  کنیم تا اگر دانسته ها و نکات جالبی که درباره ارمنستان می دانید، با ما در میان بگذارید.

منبع: madlovelyworld.com