مجله گردشگری
امتیاز دهید :

دیدنی های کربلا

دیدنی های کربلا
تاریخ : 1402/04/24 / تعداد بازدید : 6631/ نویسنده : سارا ایلچی
شهر کربلا و نجف دو مقصد اصلی گردشگران در تور عراق هستند. در این مطلب قصد داریم تا معروف ترین معرفی جاهای دیدنی شهر کربلا را به شما مسافران عزیز معرفی کنیم.

کربلا یکی از مهمترین شهرهای توریستی و زیارتی کشور عراق است. هر سال زائران و گردشگران بسیاری تور عراق- کربلا را خریداری می‌کنند تا به این شهر مقدس سفر کنند. در ادامه این مطلب معروف‌ترین دیدنیهای شهر کربلا را به شما عزیزان معرفی خواهیم رفت.

دیدنی های کربلا

معروف‌ترین مکان‌های دیدنی کربلا

اولین و مهمترین نکته‌ای که باید در خصوص شهر کربلا بدانید این است که بیشتر کوچه‌های کربلا اسامی خاصی ندارند و معمولا بر اساس نام منطقه شناخته می‌شوند. اگر شما در شهر کربلا از کسی آدرس بپرسید به شما نشانی مغازه، مسجد و یا یک ساختمان معروف را خواهد دارد. بنابراین بیشتر آدرس ها در شهر نجف و کربلا کروکی هستند.

حرم امام حسین علیه السلام

مهمترین مکان دیدنی و زیارتی در تور کربلا حرم امام حسین (ع) می‌باشد. حرم امام حسین (ع) مقدس‌ترین مکان زیارتی شیعیان است که در کنار شهر مشهد ایران به عنوان دو جاذبه توریستی پُر بازدید شیعیان و مسلمانان محسوب می‌شوند. حرم امام حسین (ع) در شهر کربلا قرار دارد که در حد فاصل دو شهر مهم نجف و بغداد است. ساخت این قبر را برخی به مختار ثقفی و برخی به قبیله بنی اسد نسبت می‌دهند اما آنچه مسلم است در زمان آل بویه مقبره به شکل اصلی خود تکمیل شد.

آدرس حرم امام حسین علیه السلام:

عراق، کربلا، بعد از میدان باب البغداد

حرم امام حسین ع در کربلا

حرم حضرت عباس (ع)

در کنار حرم امام حسین (ع) آرامگاه برادر ایشان حضرت عباس (ع) قرار دارد. این دو مقبره در فاصله کمی از یکدیگر قرار دارند که به حد فاصل آنها اصطلاحا بین الحرمین می‌گویند. از جالب‌ترین ویژگی‌های حرم حضرت عباس علیه السلام که برخی آن را "معجزه ی عباس" می‌دانند این است که تا سال‌ها در اطراف حرم این بزرگوار آب جریان داشت که معماران آن زمان قادر به مهار آب نبودند. امروز بخش سرداب حرم در آن قسمت ساخته شده است.

آدرس حرم عباس (ع)

عراق، کربلا، میدان باب البغداد، روبه روی بازار کربلا، خیابان نخل

حرم حضرت عباس علیه السلام در کربلا

بازار کربلا

بازار کربلا یکی دیگر از مکان‌های دیدنی و جالب در سفر به کربلا می‌باشد. معمولا مرسوم است که بیشتر گردشگران از بازار کربلا انواع وسایل و سوغاتی های مرسوم سفرهای زیارتی مانند تسبیج، مهر و سجاده می‌خرند. اما در سال‌های اخیر تمام سوغاتی‌های معروف کشور عراق و حتی ایران در این بازار به فروش می‌رسند. بازار کربلا در اطراف حرم امام حسین (ع) قرار دارد.

آدرس بازار کربلا

عراق، کربلا، روبه روی حرم حضرت عباس علیه السلام، کهف العباس

بازار کربلا

کهف عباس

کهف العباس محل قطع شدن دو دست حضرت عباس (ع) در جریان نبرد کربلا است. این دو دست در فاصله ای از هم قطع شدند. برای گرامی داشت دو محل قطع شدن دست این امامزاده دو قبه و گنبد کوچک تعبیه شده است که یکی در ورودی بازار روبه روی حرم حضرت عباس و دیگری در داخل بازار قرار دارد.

آدرس کهف العباس

عراق، کربلا، رورودی بازار کربلا

عکس محل کهف العباس در کربلا

رود فرات

رود فرات (Euphrates) یکی از مهمترین رودهای منطقه خاورمیانه است که از کشورهای ترکیه، عراق، سوریه، عربستان و کویت عبور می کند. فرات در روایات شیعه یکی از چهار رود بهشتی است که نام آن در قرآن آمده است. این رود مهمترین منبع تامین آب و حاصلخیزی عراق و کربلا است. به دلیل اهمیت رود فرات در جریان نبرد کربلا و واقعه عاشورا معمولا بازدید از رود یکی از برنامه‌های کاروان‌های زیارتی کربلا است. این رود را می‌توانید به محض ورود به شهر کربلا و یا مسیر نجف به کربلا مشاهده کنید.

رود فرات در عراق

تل زینبیه

تل زنبیه در واقع مکانی است که طبق روایات حضرت زینب (س) بر روی آن ایستادند و مشرف به قتلگاه امام حسین (ع) است. تل در زبان عرب به معنای تپه خاکی است که از این قبیل تپه ها در سرزمین کربلا یا نینوا بسیار زیاد است. امروز این تپه در حال بازسازی است تا به بخشی از حرم امام حسین (ع) اضافه شود.

آدرس تل زینبیه

عراق، کربلا، رو به روی حرم امام حسین (ع)، ورودی باب الشهدا یا قتلگاه

تل زینبیه در عراق

مسجد سهله

مسجد سهله یکی از مهمترین مساجد شیعیان است که روایات بسیاری برای آن آمده است. این مسجد در قرن اول هجری قمری در نزدیکی شهر کوفه ساخته شد. روایت است که حضرت مهدی (عج) پس از ظهور در دوران حکومت خود در این مسجد زندگی می‌کنند و به امور مردم رسیدگی می‌کنند. نام‌های دیگر این مسجد شامل بنی ظفر، مسجد سهیل و مسجد عبد القیس هستند.

آدرس مسجد سهله

عراق، نجف، منطقه کوفه قدیم، 10 کیلومتری شمال شرق حرم حضرت علی (ع) و 2 کیلومتری مسجد کوفه
مسجد سهله کربلا عراق
در شهر کربلا مکان‌های زیارتی فراوانی وجود دارد که بیشتر آنها آرامگاه بزرگان دین و یا مکان‌های مقدسی هستند که منسوب به امامان می‌باشد. به این مکان‌ها در زبان عربی "مقام" می‌گویند.

در پایان امیدواریم که سفری خوب و پربار به سرزمین کربلا داشته باشید.

 

تور عراق



ارسال نظر
captcha
ارسال نظر
captcha
ارسال نظر