مجله گردشگری
امتیاز دهید :

10 جاذبه گردشگری برتر سری‌لانکا + معرفی و بررسی

10 جاذبه گردشگری برتر سری‌لانکا + معرفی و بررسی
تاریخ : 1402/01/24 / تعداد بازدید : 6533/ نویسنده : فلات پارس گیتی

سری‌لانکا یکی از زیباترین جزایر جنوبی آسیا بوده که در سالهای اخیر مورد استقبال گردشگران قرار گرفته است. این کشور چشم نواز که در اقیانوس هند و جنوب کشور هند قرار دارد، یکی از بهترین گزینه های برای طبیعت گردی و تجربه ی یک سفر ماجراجویی است. باید بدانید که بسیاری از گردشگران پس از تجربه ی بی نظیر از تور هند یا تور تایلند به سراغ خرید تور سریلانکا می روند. این کشور جاذبه های تاریخی و طبیعت فوق العاده ای دارد که قرار است در این مطلب از آژانس فلات پارس گیتی با آنها آشنا شویم. بنابراین پیش از خرید یا رزرو تور سریلانکا با ما همراه باشید.


عبور قطار از میان جنگلهای سریلانکالا

معرفی سریلانکا

نام قدیمی سریلانکا، سیلان بود که به واسطه کیفیت چای و مزارع وسیع اش به عنوان یکی از صادرکننده های اصلی چای دنیا شناخته می‌شود. این کشور نیز مانند هند سالها مستعمره بریتانیا بود و به همین دلیل دارای فرهنگ ترکیبی از انگلیس، هند و فولکلور محلی خود دارد. سریلانکا کشوری در جنوب آسیا واقع در جنوب هندوستان، با مساحتی حدود ۶۵٬۶۱۹ کیلومتر مربع و جمعیتی حدود ۲۱ میلیون نفر است. این کشور به دلیل طبیعت بکر و زیبایی‌های فراوانی که دارد، یکی از مقاصد گردشگری محبوب در جنوب آسیا به شمار می‌رود.

همچنین شما میتوانید برای سفر به سریلانکا از آفر تورهای لحظه آخری سریلانکا نیز بهره مند شوید.

مهمترین ویژگی گردشگری سریلانکا را می توانیم در طبیعت زیبای این کشور و جاذبه های گردشگری تاریخی آن خلاصه کنیم. خوب است بدانید که تور سریلانکا نسبت به کشورهای همسایه خود یعنی تایلند، هند و مالزی ارزانتر است و می تواند مقصد بسیار خوبی برای کوله به دوش ها و ماجراجویان باشد.

سواحل بسیار زیبای سریلانکا

جاذبه های گردشگری سریلانکا

اولین ویژگی مهم سریلانکا طبیعت بکر و آب و هوای فوق العاده آن است. این کشور تحت تاثیر رطوبت اقیانوس هند و خلیج بنگال قرار دارد و نوع آب و هوای آن اقیانوسی است. بنابراین اگر قصد سفر به این کشور را دارید باید خودتان را برای طبیعت گردی جانانه آماده کنید. در ادامه 10 جاذبه های گردشگری سریلانکا را معرفی خواهیم کرد.

اگر قصد سفر و یا مهاجرت کانادا را دارید لازم است که محل سفارت کانادا در آنکارا را بدانید 

برج دیدبانی در سواحل سریلانکا

1- قلعه سنگی سیگیریا

قلعه سنگی سیگیریا یکی از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری مهم در سریلانکا است و در مرکز کشور واقع شده است. این قلعه در دوره پادشاهی کاشیاپا (Kassapa) در بین سال های 477 تا 495 میلادی ساخته شده است و به عنوان یکی از مکان‌های میراث جهانی یونسکو در سال ۱۹۸۲ به ثبت رسیده است.

همچنین میتوانید برای انگشت نگاری به استانبول بروید که در این مطلب یعنی محل انگشت نگاری کانادا در استانبول نیز قرار داده شده است
قلعه سیگیریا شامل دو بخش اصلی است: بخش پایین که شامل باغ‌ها، حوض‌ها و ساختمان‌های پادشاهی است، و بخش بالایی که شامل دیوارهای سنگی و تپه‌ای به ارتفاع ۳۵۰ متر است و به عنوان قلعه اصلی شناخته می‌شود. برای دسترسی به بخش بالایی قلعه سیگیریا باید ۱۲۰۰ پله‌ی سنگی را طی کرد که این تجربه برای گردشگرانی که به سریلانکا سفر می‌کنند، بسیار جذاب است.
در محوطه قلعه سیگیریا می‌توانید شاهد معماری دوره پادشاهی کاشیاپا، نقوش و نگاره‌های باستانی، برج‌های دفاعی و حتی نمای شهر و مناطق دور اطراف باشید. همچنین منظره‌ی زیبایی که از قلعه سیگیریا به چشم می‌خورد، از جمله زیباترین مناظر طبیعی در سریلانکا است.

یکی دیگر از مواردی که میتواند در سفر شما به عراق کمک کننده باشد مطلب خرید در عراق است که اطلاعات بسیار مفیدی در اختیار شما قرار می دهد.

در این قلعه و منطقه باستانی آثار مریوط به دوره میان سنگی یافت شده است. در هنگام ورود به قلعه، پاهای شیر عظیم به نام سیهاگیری (Sīhāgiri) می‌باشند که جز خدایان باستانی مردم محسوب می‌ شود. مهمترین ویژگی معبد سنگ بستر آن می‌باشد که برخی کارشناسان معتقدند که سنگ آتشفشانی بوده که مردم آن را تراش داده اند.

 

 قلعه سنگی سیگیریا سریلانکا

2- معبد غار رویال دامبولا و معبد طلایی

معبد غار رویال دامبولا (Dambulla Cave Temple) یا معبد طلایی یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم در سریلانکا است و در شمال مرکزی کشور واقع شده است. این معبد در داخل یک صخره قرار گرفته و شامل پنج غار با مجموعاً ۱۵۰ بودای تمثالی می‌باشد که با تزئینات طلایی و رنگارنگ زیبا ساخته شده‌اند.
این معبد در دوره پادشاهی وجیها (۱۰۳ – ۷۳ قبل از میلاد) ساخته شده است و به عنوان یکی از میراث جهانی یونسکو در سال ۱۹۹۱ به ثبت رسیده است. در داخل غارها نقاشی‌هایی از دوران بودا به نمایش درآمده که معمولاً از زندگی بودا و اوصاف آن‌ها را نشان می‌دهند. همچنین مجسمه‌های بودا در داخل غارها به همراه صدای آهنگ‌های مذهبی، معبد را به یک مرکز مهم مذهبی و گردشگری تبدیل کرده است.
در کنار معبد غار رویال دامبولا، می‌توانید بازارچه‌های محلی و فروشگاه‌های صنایع دستی را نیز ببینید و از خرید هدیه‌هایی مانند جواهرات، پوشاک، کتاب‌های مذهبی و دست سازه‌های محلی بهره‌مند شوید.در این مجموعه 153 مجسمه بودا، سه مجسمه پادشاهان سریلانکا، چهار مجسمه خدایان و الهه های قدیمی، نقاشی های داخل غار وجود دارد. این معبد از ساعت 7:00 صبح تا 19:00 بازدید نمائید.

آدرس معبد غار رویال دامبولا و معبد طلایی

معبد غار رویال دامبولا در شمال مرکزی سریلانکا و در حدود ۱۶ کیلومتری شهر دامبولا واقع شده است.

معبد غار رویال دامبولا و معبد طلایی سریلانکا

3- پارک ملی یالا سری‌لانکا

پارک ملی یالا (Yala National Park) یکی از مهمترین پارک‌های ملی در سریلانکا و جهان است که در جنوب شرقی کشور واقع شده است. این پارک ملی به مساحتی حدود ۱۴۰۰ کیلومتر مربع و جمعیتی بیش از ۴۵۰۰ بوفالو، ۳۰۰ الاغ و ۹۰۰۰ عدد گونه‌های پستاندار و پرندگان دیگر محل اقامت دارد. همچنین در این پارک ملی می‌توانید شاهد حیات وحش زیبایی مانند پلنگ، گرگ، خرس، الاغ و شترمرغ باشید.
پارک ملی یالا شامل مناطق مختلفی مانند جنگل‌های استوایی، مراتع، دریاچه‌ها و رودخانه‌هایی است که محیطی ایده‌آل برای انواع گونه‌های حیات وحش فراهم کرده است.

پارک ملی یالا در مجاورت اقیانوس هند قرار دارد. این پارک یکی از معروف ترین پناهگاه‌های حیات وحش در منطقه اقیانوس هند است که گردشگران در تور سریلانکا از آن دیدن می‌کنند. علت شهرت پارک یالا به دلیل نگهداری جمعیت بسیار زیاد پلنگ ها آسیایی هست. برای هماهنگی تورها حیات وحش می‌توانید به پالاتوپانا (Palatupana) بروید که 20 کیلومتر (با ماشین) از کیریندا فاصله دارد. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه برگزاری تورهای سافاری به مراکز اطلاعات گردشگری مراجعه نمائید.

 این پارک ملی همچنین دارای مناظر زیبایی است که می‌توانید با یک سفر درون پارک آن‌ها را تجربه کنید. برخی از مناطق مشهور در پارک ملی یالا عبارتند از:
- پلنگ راک
- دریاچه بیردا
- مرتع بوفالو
- دره پلنگ
- دشت راوانا
در کنار بازدید از حیات وحش در پارک ملی یالا، می‌توانید از تورهای بوم‌گردی و تاریخی نیز بهره‌مند شوید و با آشنایی با فرهنگ و تاریخ سریلانکا، سفری فراموش‌نشدنی را تجربه کنید.

آدرس پارک ملی یالا

سریلانکا، جنوب شرقی سریلانکا، 12 کیلومتری کیریندا، 300 کیلومتری کلمبو

فیلها در  پارک ملی یالا سرری سریلانکا

4- قله آدامز یا سری پادا

قلعه آدامز (Adams Peak) یا سرخود یکی از جاذبه‌های دینی و گردشگری مهم در سریلانکا است و در جنوب غربی کشور واقع شده است. این قلعه یا کوه، به عنوان مکان مقدسی برای اعتقادات بوذاییان، هندوها و مسلمانان شناخته می‌شود و تعداد زیادی از زائران هر ساله به این مکان سفر می‌کنند.
ارتفاع قلعه آدامز حدود ۲۲۴۳ متر است و در اوج این کوه نقطه‌ای به نام "صندوق گنج" قرار دارد که در آن برای اولین بار توسط بودا چراغ روشن شد. بسیاری از زائران برای رسیدن به قلعه آدامز، در طول شب از یکی از مسیرهای پیاده‌روی در کنار کوه برای طی کردن فاصله تقریبا ۷ کیلومتری تلاش می‌کنند. در طول این مسیر، می‌توانید از چشم‌اندازهای زیبایی از جمله مناظر طبیعی و معابد قدیمی برخوردار شوید.
زائرانی که به قلعه آدامز سفر می‌کنند، برای دیدن طلوع خورشید از روی قلعه به بالا صعود می‌کنند. در این لحظه، چشم‌اندازی زیبا از منطقه اطراف و طلوع خورشید در کنار قلعه آدامز برای شما به نمایش درخواهد آمد.

آدرس قله آدامز یا سری پادا

سریلانکا، ساباراگاموا Sabaragamuwa

قله آدامز یا سری پادا سریلانکا

5- معبد توث رلیک سری‌لانکا

معبد توث رلیک (Tooth Relic Temple) یا معبد دندان بودا، یکی از مهمترین مراکز مذهبی برای بوداییان در سریلانکا است. این معبد در شهر کندی واقع شده و محل نگهداری دندان بودا (یکی از مقدس‌ترین اشیاء در بوداییان) است. این دندان در یک شیشه درون یک محفظه ویژه نگهداری می‌شود و به بازدیدکنندگان نمایش داده می‌شود.
این معبد در دوره پادشاهی ویکراماباهو (۲۵۱-۲۹۳ پس از میلاد) ساخته شد و در حال حاضر به عنوان یکی از میراث جهانی یونسکو در سال ۱۹۸۸ به ثبت رسیده است. معبد توث رلیک شامل اماکن مختلفی مانند معابد، ضریح‌ها و موزه‌هایی است که تاریخ و فرهنگ بوذایی در سریلانکا را به نمایش می‌گذارد.
هر ساله در ماه اوت یا سپتامبر، جشن‌های بزرگی در این معبد برگزار می‌شود که به عنوان "پرنده طلایی" شناخته می‌شود. این جشن‌ها با شکوه و جشن و شادی برگزار می‌شود و گردشگران و زائران بسیاری را به سوی خود جذب می‌کند.

آدرس معبد توث رلیک

سریلانکا، ناحیه متاله، شهرک دامبولا، منطقه سیگیریا

معبد توث رلیک سریلانکا

6- پارک ملی هورتون

پارک ملی هورتون (Horton Plains National Park) یکی از مهمترین پارک‌های ملی در سریلانکا است که در ارتفاع بالایی قرار دارد و در نزدیکی شهر نوارا الیا واقع شده است. این پارک ملی به مساحتی حدود ۳۱ کیلومتر مربع و جمعیتی بیش از ۲۴۰ گونه پستاندار و پرندگان دیگر محل اقامت دارد.
از جاذبه‌های اصلی پارک ملی هورتون می‌توان به دوشیزه سفید، صخره جهانی، غار بیکا و دره الیپتیک اشاره کرد. همچنین در این پارک ملی می‌توانید از چشم‌اندازهای زیبایی از جمله مناظر طبیعی، کوهستان‌هایی که از بالاترین نقاط سریلانکا هستند و آبشارهای زیبا لذت ببرید.
یکی از جاذبه‌های مهم در پارک ملی هورتون، صخره جهانی، یک صخره بلند و تنگ است که به عنوان یکی از مکان‌های مشهور برای پیاده‌روی و تماشای مناظر طبیعی در سریلانکا شناخته می‌شود. همچنین آبشار بیکا، یکی از بلندترین آبشارهای سریلانکا است که از ارتفاع بیش از ۵۰ متر از بالا به پایین سرازیر می‌شود.
در کنار بازدید از پارک ملی هورتون، می‌توانید از تورهای بوم‌گردی و تاریخی نیز بهره‌مند شوید و با آشنایی با فرهنگ و تاریخ سریلانکا، سفری فراموش‌نشدنی را تجربه کنید.

 

اهمیت پارک ملی هورتون به دلیل تنوع اقلیمی، گیاهی و جانوری اش معروف است. این پارک ملی در ارتفاع 2100 تا 2300 متری از سطح دریا قرار دارد. سه رود مهم سریلانکا به نام های ماهاولی Mahaweli، کلانی Kelani، والاوی Walawe از این منطقه عبور می کنند. وسعت پارک ملی هورتون 3160 هکتار است که در سال 1969 به عنوان منطقه حفاظت شده و در سال 1988 به عنوان پارک ملی شناخته می شود.

آدرس پارک ملی هورتون

سریلانکا، جاده داهیا

پارک ملی هورتون سریلانکا

7- پارک فیل های پیناوالا

پارک فیل‌های پیناوالا (Pinnawala Elephant Orphanage) یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم در سریلانکا است که در نزدیکی شهر کگاله واقع شده است. این پارک، یکی از مهمترین مراکز نگهداری و مراقبت از فیل‌های وحشی و بی‌خانمان در سریلانکا است. در این پارک، فیل‌هایی که به دلیل مشکلاتی مانند آسیب‌های جسمی، از دست دادن مادر و یا از دست رفتن در جنگ، نیاز به مراقبت دارند، نگهداری و بهبودیافت می‌یابند.
در پارک فیل‌های پیناوالا، شما می‌توانید با فیل‌ها در تعامل بوده و از نزدیک با آن‌ها آشنا شوید. علاوه بر این، می‌توانید عملیات غذا دادن فیل‌ها را نیز تجربه کنید. در این پارک، هر روز فیل‌ها به سمت رودخانه می‌روند و شما می‌توانید این رویداد را نیز تماشا کنید.
پارک فیل‌های پیناوالا برای بازدیدکنندگان از سریلانکا، یکی از جاذبه‌های مهم و منحصربه‌فرد است. این پارک به عنوان یکی از بهترین مراکز برای دیدن فیل‌ها در جهان شناخته می‌شود و تجربه‌ای فراتر از دیدار فیل‌ها در باغ‌های وحش است.

پارک پیناوالا در اصل مرکز نگهداری فیل های پیناوالا است که در روستای به همین نام قرار دارد. پیناوالا 13 کیلومتری شمال غرب شهرستان کاگل Kegalle، در منطقه ی ساباراگاموا کندی واقع شده است. این منطقه به عنوان بزرگ ترین مرکز نگهداری از فیل‌های آسیا، شهرت جهانی دارد که در سال 1975 آغاز به کار کرده و بیش 88 رأس فیل را در خود نگهداری می‌کند. جالب است بدانید که نام اصلی این پارک پناهگاه فیل های یتیم است به همین دلیل بسیاری از فیل های یتیم، آسیب دیده و بچه فیل در این منطقه زندگی می‌کنند. این مرکز دست به ابتکار جالبی زده است؛ مسئولین پارک پیناوالا از فیل های نر برای کارهای سبک مانند حمل غذا استفاده می‌کنند.

آب و هوای شهر وان نیز یکی دیگر مطالبی است که می تواند به شما برای سفر به این شهر کمک کند

آدرس پارک پیناوالا

سریلانکا، رامبوکانا

پارک فیل های پیناوالا سریلانکا

8- باغ گیاهشناسی رویال گاردن پرادنیا

باغ گیاه‌شناسی رویال گاردن پرادنیا (Royal Botanic Gardens, Peradeniya) در سریلانکا، یکی از مهمترین باغ‌های گیاه‌شناسی در جهان است. این باغ با ۶۰ هکتار مساحت، حدود ۴۰۰۰ گونه گیاه، درخت و بوته از سراسر جهان را به نمایش می‌گذارد. این باغ، در سال ۱۸۲۱ تاسیس شده و در حال حاضر به عنوان یکی از بهترین باغ‌های گیاه‌شناسی در جهان شناخته می‌شود. در باغ گیاه‌شناسی رویال گاردن پرادنیا، شما می‌توانید انواع گیاهان، درختان و بوته‌های جالب و دیدنی را ببینید. این باغ شامل بخش‌های مختلفی است که هر کدام برای دیدن و آشنایی با گروه‌های خاصی از گیاهان مناسب هستند. این باغ شامل باغ گل‌ها، باغ خوراکی‌ها، باغ تاج‌دارها، باغ پالم‌ها، باغ گیاهان دارویی و باغ گیاهان معطر است.

فاصله تبریز تا وان را نیز می توانید در این مطلب مورد بررسی قرار دهید.
این باغ، به عنوان محلی برای خلق آرامش و آرامش بخشی در میان گیاهان و طبیعت، معروف است. این مکان، همچنین به عنوان یک مرکز تحقیقاتی برای گیاه‌شناسان در سریلانکا و سراسر جهان شناخته می‌شود.باغ گیاهشناسی پرادنیا به عنوان دومین جاذبه پُر بازدید گردشگری شناخته می‌شود. وسعت باغ 59 هکتار است و در سال بیش از 2 میلیون گردشگر انواع گیاهان می‌بینند. 

آدرس باغ گیاهشناسی رویال گاردن سری‌لانکا

سریلانکا، کندی، 5 کیلومتری کندی

باغ گیاهشناسی رویال گاردن پرادنیا سریلانکا

9- قلعه هلندی گال

قلعه هلندی گال (Galle Fort) یکی از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری مهم در سریلانکا است. این قلعه در شهر گال در جنوب غربی سریلانکا واقع شده است و به عنوان یکی از میراث‌های جهانی یونسکو در سال ۱۹۸۸ به ثبت رسیده است.
قلعه هلندی گال در سال ۱۶۴۰ توسط هلندی‌ها ساخته شده و به عنوان یکی از مهمترین پایگاه‌های نظامی در آن زمان شناخته می‌شد. این قلعه شامل دیوارهای بلند و قوی، برج‌ها، دروازه‌ها و خانه‌های سنتی است که همچنان قابل مشاهده هستند.
در قلعه هلندی گال، شما می‌توانید بازدید از موزه‌ها، مغازه‌های سنتی، رستوران‌ها و هتل‌های گردشگری را تجربه کنید. همچنین می‌توانید از دیدنی‌هایی مانند مسجد، کلیسا، بیمارستان و ساختمان‌های تاریخی دیگر نیز بهره‌مند شوید. 
در کنار بازدید از قلعه هلندی گال، می‌توانید از تورهای بوم‌گردی و تاریخی نیز بهره‌مند شوید و با آشنایی با فرهنگ و تاریخ سریلانکا، سفری فراموش‌نشدنی را تجربه کنید.

قلعه هلندی گال یک بنای 300 ساله بوده که حال حاضر جز آثار تاریخی ثبت شده سریلانکا در یونسکو است.س در کنار این قلعه بناهای دیگری همچون موزه ملی دریانوردی، دروازه ورودی قلعه، فانوس دریایی، بیمارستان هلندی، صومعه بودایی، کلیسای انگلیکان، صومعه ژاپنی ها و موزه هلندی نگهداری می شود.

اجاره سوئیت در ارمنستان می تواند به کاهش هزینه های شما در این کشور کمک بسیار زیادی کند.

آدرس قلعه هندی گال

سریلانکا، گال، خیابان کلیسا

قلعه هلندی گال سریلانکا

10- معبد گانگارامایا

معبد گانگارامایا (Gangaramaya Temple) یکی از مهمترین معابد بودایی در کلمبو، پایتخت سریلانکا است. این معبد در نزدیکی دریاچه براهماپوترا واقع شده و به عنوان یکی از معابد بزرگ و مشهور در سریلانکا شناخته می‌شود.
معبد گانگارامایا در سال ۱۸۸۱ تاسیس شده و در طول سال‌ها به شکل‌های مختلفی گسترش یافته است. این معبد شامل اماکن مختلفی مانند معابد بزرگ، موزه بودایی، کتابخانه، مدرسه و مرکز فرهنگی است.
در معبد گانگارامایا، شما می‌توانید از آثار هنری بسیار زیادی که شامل تندیس‌ها، نقاشی‌ها و طلاکوبی‌ها است، لذت ببرید. همچنین می‌توانید به عنوان بازدیدکننده، در مراسم‌های مختلفی که در این معبد برگزار می‌شود شرکت کنید. 
معبد گانگارامایا به عنوان یکی از مکان‌های پرطرفدار برای بازدید در کلمبو شناخته می‌شود. این معبد، به عنوان نمادی از فرهنگ و تاریخ سریلانکا، توسط گردشگران داخلی و خارجی با استقبال بسیاری مواجه است.

معبد گانگارامایا Gangaramaya Temple یکی از معابد بودایی سریلانکا که در شهر کلمبو ساخته شده است. در این معبد از معماری مدرن و سنتی بکار گرفته شده و به همین دلیل جز جاذبه های تاریخی و فرهنگی قرن نوزدهم میلادی محسوب می شود. جالب ترین قسمت معبد مجسمه های رنگی، عتیقه جات و اشیا گران قیمت آن است که جلوه ای درخشان را به معرض دید گذرانده اند.

اگر قصد سفر به ترابزون به صورت زمینی را دارید می توانید بر روی عبارت لینک شده کلیک کنید.

آدرس  معبد گانگارامایا

سریلانکا، کلمبو، مسیر جاده Sri Jinaratana بر روی دریاچه‌ای مصنوعی به نام Beira

معبد گانگارامایا سریلانکا

در این مطلب، ده جاذبه گردشگری برتر سریلانکا خدمت شما عزیزان معرفی شد. اگر شما قصد خرید تورهای آسیایی مانند تور سری لانکا، تور تایلند، تور هند، تور مالزی و سایر این مقصد گردشگری را دارید، می توانید به منوی تورهای خارجی فلات پارس گیتی مراجعه نمایید. در این صفحه انواع مختلف تورهای خارجی با قیمت مناسب در اختیار شما قرار دارند.



ارسال نظر
captcha
ارسال نظر
captcha
ارسال نظر