مجله گردشگری
امتیاز دهید :

جشن آب ارمنستان

جشن آب ارمنستان
تاریخ : 1401/02/26 / تعداد بازدید : 987/ نویسنده : فلات پارس گیتی
یکی از محبوب ترین مراسمات ملی و مذهبی مردم ارمنستان، جشن آب ارمنستان  «وارداوار» یا «وارتاوار» Vardavar است. با اطمینان می توان گفت همه ی مردم ارمنستان فارغ از سن و اعتقادات در این جشن حضور پیدا می کنند. در جشن وارداوار برنامه های مختلفی همچون رقص و پایکوبی، اجرای موسیقی، مسابقه و آب‌ بازی تدارک دیده می شود، اما مهمترین و هیجان انگیزترین بخش این جشن به آب بازی اختصاص دارد، به گونه ای که تمامی عابران نمی توانند از خیش شدن قسر در بروند...!

یکی از محبوب ترین مراسمات ملی و مذهبی مردم ارمنستان، جشن آب ارمنستان یا جشنواره آب «وارداوار» یا «وارتاوار» Vardavar است. تمامی مردم ارمنستان فارغ از سن و اعتقادات در این جشن حضور پیدا می کنند. در جشن وارداوار برنامه های مختلفی همچون رقص و پایکوبی، اجرای موسیقی، مسابقه و آب‌بازی تدارک دیده می شود، اما مهمترین بخش این جشن به آب بازی اختصاص دارد به گونه ای که تمامی عابران خیابان از خیس شدن ناگهانی در امان نخواهند ماند. این جشنواره تابستان سال 1403 برپا می شود و مسافران عزیزی که تور ارمنستان ویژه جشن آب را خریداری می کنند؛ امکان حضور در این رویداد را خواهند داشت.

جشن آب ارمنستان

جشن وارداوار قدمتی چندین هزار ساله دارد به گونه ای که بسیاری معتقدند این جشن از زمان پرستش بت ها، یعنی قبل از پیدایش مسیحیت، رواج داشته است. این جشن برگرفته از اعتقاد به آستقیک (الهه آب، زیبایی، باروری و عشق) است. از طرف دیگر با توجه به نام این جشن می توان به ردپای کلمه «وَرد» پی برد. این کلمه نماد الهه آستقیک و به معنای گل سرخ است.
همانگونه که گفته شد جشن وارداوار یکی از جشن های کهن و مردمی ارمنستان است. اما این جشن بعد از رواج دین مسیحیت مفهومی متفاوت و مذهبی پیدا کرده است. به گونه ای که امروزه نمادی از تجلی مسیح به حساب می آید. بنابراین ریختن آب را می توان نمادی از تطهیر و شفابخشی دانست.

تور جشن آب بازی ارمنستان

روز جشن آب ارمنستان

صبح روز جشنواره وارداوار، در تمامی کلیساها مراسم تجلی مسیح برگزار می شود. بعد از آن نوبت به مراسم تقدیس آب و برکت ‌بخشی به میوه‌ها به ویژه سیب می رسد. علاوه بر این می توان شاهد برنامه های دیگر همچون آزادسازی کبوترها، نیایش جهت پیشگیری از سیل، رقص‌های آیینی، بازی‌های سنتی، نمایش‌های بومی و آوازهای محلی بود؛ بنابراین با حضور در این جشن می توان میراث فرهنگی و مذهبی مردم ارمنستان را لمس کرد.
همانگونه که گفته شد مراسم وارداوار از مراسم های سنتی کشور ارمنستان است بنابراین ماهیت آن در کل کشور یکسان است. در واقع تمامی افراد فارغ از سن و موقعیت اجتماعی به آب بازی مشغول می شوند. به گونه ای که هنگام عبور از خیابان هر لحظه ممکن است سطلی آب بر سر عابران خالی شود. بدون شک کودکان از این جشن پر هیجان بیشترین لذت را می برند. اگر در کودکی از آب بازی لذت می بردید بی تردید وارداوار برای شما جذاب خواهد بود.

جشن وارداوار

مکان و زمان دقیق جشنواره آب وارداوار ایروان

تاریخ برگزاری جشنواره آب وارداوار روز چهاردهم ژوئیه یعنی بعد از عید پاک است. البته تاریخ این جشنواره گاهی اوقات دستخوش تغییر می شود. به طور مثال سال گذشته در 19 ژوئیه برگزار شد. اصولا این جشن در شهر ایروان (پایتخت ارمنستان) برگزار می شود، به گونه ای که صدها هزار نفر در مرکز تفریحات دریاچه سوان به منظور جشن و پایکوبی به یکدیگر ملحق می شوند. اما این جشنواره تنها به ایروان محدود نمی گردد و بدون شک در این روز گرم و مطبوع تمامی شهر ها و روستاهای این کشور مملو از شادی و سرور می شوند.

طبق برنامه ریزی های صورت گرفته در سال جاری این جشن در مردادماه برگزار می شود. بنابراین افرادی که قصد سفر و حضور در تورهای مسافرتی ارمنستان را دارند بهتر است که از حضور در این فستیوال آب غافل نشوند و تورهای ایروان را رزرو کنند. در صورت وجود هرگونه سوال در رابطه با تورهای مسافرتی با رویداد هیجان انگیز، می توانید باآژانس مسافرتی فلات پارس گیتی تماس حاصل نمایید.

 

جشن آب ار منستان

جشن آب در ارمنستان با نام "واردزادن" یا "واردزار" (Vardzadzor) شناخته می‌شود. این جشن در روز ۱۴ ژوئیه (۲۳ تیر) هر سال برگزار می‌شود و به مناسبت آبیاری مزارع و جشن تابستانی برگزار می‌شود.
در جشن آب، مردم ارمنستان به طور سنتی به سوی رودخانه‌ها، چشمه‌ها و دریاچه‌ها می‌روند تا آب بشارت و برکت را به خانه و مزارع خود بیاورند. در این روز، مردم با هم تمرینات و بازی‌های آبی انجام می‌دهند، آب را به یکدیگر پاشیده و از آب لذت می‌برند. این جشن همچنین با موسیقی، رقص و ترانه همراه است و مردم در فضای باز به طعم تابستان و شادی لذت می‌برند.

جشن آب در ارمنستان یک فرصت است برای جشن و شادی، روحانیت و ارتباط با طبیعت. این رویداد مهم جزئی از فرهنگ و آیین ارمنستان است و یک تجربه جالب برای گردشگرانی است که به ارمنستان سفر می‌کنند.

در جشن آب ارمنستان، مردم از مجموعه‌ای از وسایل برای شرکت در این رویداد استفاده می‌کنند. برخی از این وسایل عبارتند از:

ظروف آب: مردم از ظروفی مانند چمچه، کاسه، یا بطری‌ها برای حمل آب در جشن آب استفاده می‌کنند.

شلنگ آب: شلنگ آب برای پاشیدن آب بر روی یکدیگر استفاده می‌شود. مردم در این روز از شلنگ‌های آب برای سرازیر کردن آب بر دوستان، خانواده و سایر شرکت‌کنندگان در جشن استفاده می‌کنند.
پیپ‌ها: در برخی مناطق ارمنستان، پیپ‌ها یا لوله‌های پلاستیکی برای هدایت آب به همراه داشتن و در پاشیدن آن استفاده می‌شود. این وسیله معمولاً در جشن‌های گروهی و بازی‌های آبی استفاده می‌شود.
بالون‌های آب: بالون‌های پر آب برای پاشیدن آب و شلیک کردن به همراه دیگران استفاده می‌شود. این بالون‌ها می‌توانند به رنگ‌های مختلف و زیبا باشند و جزء اجزای اصلی جشن آب محسوب می‌شوند.
مهمترین هدف از استفاده از این وسایل در جشن آب، شادی، آببارانی کردن یکدیگر و به اشتراک گذاشتن لحظات خوش با هم است.



ارسال نظر
captcha
ارسال نظر
captcha
ارسال نظر