مجله گردشگری
امتیاز دهید :

تور صومعه کوبایر

تور صومعه کوبایر
تاریخ : 1399/05/08 / تعداد بازدید : 2167/ نویسنده : فلات پارس گیتی
یکی از مقاصد گردشگری در تور ارمنستان، صومعه کوبایر است که متعلق به تعدادی از مجتمع های معماری قابل توجه از قرون وسطی می باشد. تاریخچه آن به طور نزدیک با فعالیت های خانه های فئودالی معروف قرون وسطی ارمنی مذهب گرجی از شاخه های زاهدان (جورجی، منقرج) و دیگران گره خورده است. در این سفر مجازی از آژانس مسافرتی فلات پارس گیتی با صومعه کوبایر که کمتر ایرانی با آن آشنایی دارد اما از جذاب ترین دیدنی های کشور ارمنستان است، آشنا خواهیم شد.

معرفی صومعه کوبایر ارمنستان

صومعه کوبایر Kobayr Monastery یکی از مهمترین مکان های مذهبی در کشور ارمنستان است که نمایانگر زبان و فرهنگ مردم این دیار به شمار می رود. نام این بنای یادبود با کلمه Ayr-cave (Georgian-kob) مرتبط است.
در اواسط قرن هجدهم، کوبایر از کیوریکاید که به زاخاریان منتقل شده بود، آن را از یک مرکز توحیدی به یک کالسیتین تبدیل کرد. این موضوع نشان دهنده حضور کتیبه های گرجستان بود که در برخی از قسمت های بنای تاریخی و نیز عناصر تزئینی به چشم می خورد که شباهت زیادی به سبک گرجستان دارند.
صومعه کوبایر در قسمت جنوب غربی ایستگاه راه آهن کوبایر (منطقه لوری، در نزدیکی شهر تومانیان) واقع شده است. باستان شناسان معتقد هستند که صومعه کوبایر در سال 1389 میلادی ساخته شد اما بناها و شواهد دیگری در اطراف صومعه دیده می شود که قدمت آنها به سالهای 1171 میلادی می رسد.
صومعه کوبایر در مکانی ساخته شده که پیش از ساخت آن نیز برای مردم اهمیت مذهبی داشته است و به عبارت دیگری مکانی مقدس به شمار می رفت. حالا این منطقه پر است از درختان انبوه و بوته های در هم تنیده. همانطور که اشاره شد این صومعه در محیطی کوهستانی با منظره ای چشم نواز قرار دارد که مکان خوبی برای عکاسی است اما داخل آن نیز جذابیت خاصی دارد که در ادامه بیشتر به آن می پردازم.

معرفی صومعه کوبایر ارمنستان

داخل صومعه کوبایر ارمنستان

در حقیقت کوبایر شامل سه کلیسا است و توریست ها می توانند علاوه بر بازدید از صومعه و دیوارهای تاریخی مجموعه به غارنوردی در اطراف این بنا هم بپردازند ولی در اینجا بیشتر به محیط درونی این مکان مذهبی می پردازم.
کوبایر کلیسای نسبتا وسیعی است که دیوارهای طویل و کشیده و کمی ترسناکی دارد زیرا برخی قسمت های آن ویران شده اند اما دیوارهای شمالی و غربی و دو ردیف پایین از لایه های دیوار جنوبی جان سالم به در برده اند.
وقتی وارد صومعه شوید، متوجه خواهید شد که ساختمان توسط پنج پنجره در دو ردیف روشن می شد که حالا هم آثاری از آنها وجود دارد. نمای ساختمان ها در پرده های قدامی خمیده با جزئیات تزئینی، زیورآلات و گلدان های سفالی که تقریبا به اندازه دیوارها بالا می آمدند، پرده از زوایای زینتی آویزان کمی مخوف اما دوست داشتنی است. بخش خارجی دیوارها از بازالت به وضوح بریده شده ساخته شد اما قسمت داخلی آنها گچی می باشد و روی آن نقاشی و طرح های مذهبی به چشم می خورند.

داخل صومعه کوبایر ارمنستان

نقاشی های صومعه کوبایر ارمنستان

حالا گردشگران می توانند باقی مانده نقاشی های ماهرانه و با ظرافت را در بخش داخلی این نیایشگاه مشاهده کنند. نقاشی ها اغلب در محوطه دیوار شمالی (در سال 1971 متصل شده) به چشم می خورند، نقاشی های این قسمت در سه ردیف کشیده شده اند. در ردیف بالا، مریم مقدس با فرشته های کمان به دست Archangels در تصویر دیده می شوند و در وسط گناه به تصویر کشیده شده و در بخش پایین ارقام مقدس به چشم می خورند و سایر قسمتها صرفا هدف تزئینی دارند.
بخشی از نقاشی ها در دیوارهای داخلی مربوط به انبیا و شخصیت های مقدس هستند که این موضوع در اطراف محراب نیز به چشم می خورد. محراب صومعه کوبایر در سمت شمال این سازه واقع شده است؛ البته بعدها، در سمت شمالی یک کلیسای مربع شکل نیز به کوبایر اضافه شد که قدمت زیادی ندارد اما آن هم دیدنی است.
این کلیسا نیز از داخل گچ و رنگ آمیزی شده و نقاشی های دیواری آن مانند همان طرح ترکیبی سه ردیفه در کلیسای بزرگ هستند. تفاوت نقاشی ها در این است که به جای مریم مقدس، گناه تکرار شده است.

نقاشی های صومعه کوبایر ارمنستان

سایر بناهای اطراف صومعه کوبایر ارمنستان

همانطور که در ابتدا اشاره شد بناهای دیگری نیز در اطراف صومعه کوبایر وجود دارد برای مثال به سمت شرق کلیسای بزرگ که بروید در لبه ای سنگی، کلیسایی وجود دارد که نیمی از آن نابود شده است؛ اما سالن های اصلی آن سالم مانده اند. ورودی غربی این بنا توسط براکت های مصنوعی نیم دایره ای محصور شدند که در جای دیگری از این مکان به چشم نمی خورند.
با توجه به کتیبه ی موجود در مجاورت در ورودی، دختر پادشاه کیوریک دوم - کلیسا را در سال 1171 ساخته است و یک کلیسا به دیوار جنوبی کلیسا اضافه شده است. در قسمت غربی کلیسای بزرگ به نظر می رسید که یک سالن مربع است اما اجازه ورود به آن وجود ندارد. به طور کلی هارمونی دیوارهای بناها با طبیعت و درآمیختگی سبزی گیاهان و دیوارهای کهن این جاذبه گردشگری را بسیار جذاب کرده است.

بناهای اطراف صومعه کوبایر ارمنستان

آدرس صومعه کوبایر ارمنستان

ارمنستان، استان لری، روستای کوبایر
مهم نیست که با تور زمینی ارمنستان به این دیار سفر می کنید یا تورهای لوکس در هر صورت می توانید تمایل خود به بازدید از این جاذبه زیبا را با لیدرتان در میان گذاشته و از کوبایر دیدن کنید.


ارسال نظر
captcha
ارسال نظر
captcha
ارسال نظر