مجله گردشگری
امتیاز دهید :

روستای معشوقه ناصرالدین شاه اینجاست!

روستای معشوقه ناصرالدین شاه اینجاست!
تاریخ : 1401/12/28 / تعداد بازدید : 540/ نویسنده : فلات پارس گیتی
قصه ی عشق ناصرالدین شاه و سوگلی زیبایش از روستایی در حوالی شهر طهران آغاز شد و به حرم سرای سلطانی رسید. عشقی که ماجرایی شنیدنی را با خود به دوش کشیده است...

روستای معشوقه ی ناصرالدین شاه!

حدود دو قرن پیش، روستایی در ایران پایه گذار عشقی فرای دلبستن های سنتی شد. روستای امامه واقع در حوالی تهران روزگاری دور، عشقی با ارزش را به پادشاه قدیمی ایران هدیه داد که تا به امروز داستانش میان مردم این روستا و حتی اغلب مردم ایران و بعضی از گردشگران خارجی نقل به نقل یاد می شود.

قصه ی عشق ناصرالدین شاه و انیس الدوله از روستای امامه آغاز و به حرم سرای سلطانی رسید. عشقی که ماجرایی استثنائی را به دوش خود کشیده است؛ از همین قرار اگر در روزهای تعطیلات قصد بازدید از جاذبه های طبیعی امامه را دارید، خوب است تا این حکایت زیبا را هنگام گذر از این روستا به عزیزان تان هم بازگو کنید.

عشق ناصرالدین شاه که بود

امامه کجاست؟

آبادی امامه به دو بخش امامه بالایی و امامه پایینی تقسیم شده است و در حوالی لواسانات تهران واقع است. این روستای مرتفع و کوهستانی با آب و هوای سردسیر و طبیعت بکرش همواره دارای مناظر دیدنی و چشم نواز به ویژه در فصل بهار و تابستان، و در زمستان ها از نظر منظره ی سفیدپوش خلق شده همچون عروس زیبا رویی است.

امامه را می توان عروس تهران نامید، اما نه فقط بخاطر نمای برفی پیش چشم، بلکه به این دلیل که منزلگاه دختری است که در زمان قاجار توانست دل یکی از بزرگترین شاهان قاجاری یعنی ناصرالدین شاه قاجار را بدست آورد.

این روستا را همچنین با نام انبابه که به مفهوم انبار کردن گندم است، می نامند زیرا زمین حاصلخیز این آبادی به جهت کشاورزی و کشت بذر و گندم بسیار مناسب بوده است؛ اما این روزها عموم مردم این روستای دیدنی را بیش از پیش با اسم امامه می شناسند.

روستای امامه

حکایت یک عشق در دل تاریخ

ناصرالدین شاه در فصول بهار و تابستان، همیشه روستای امامه را برای تفریح و خوش گذرانی انتخاب می کرد. با این حال او در این آبادی دارای کاخ یا کاشانه ای نبود و اغلب به چادر زدن و برپایی اردوی تفریحی در دل طبیعت این روستا بسنده می کرد. او که عاشق و دل بسته ی مناظر، آب و هوای درجه یک و بافت طبیعی بی نظیر روستای امامه شده بود، در یکی از سفرهایش به این روستای پر رمز و راز، علاوه بر طبیعت بکر، خیره و محصور دختری زیبا از این دیار شد.

سلطان صاحبقران پس از بازگشت به ارگ ناصری، نتوانست طاقت دوری از عشق به یک نگاه خود را تاب بیاورد و صرف گذشت کمتر از 40 روز دستور داد تا فورا دختر روستایی را به کاخ بیاورند و پس از وصلت با او، لقب انیس الدوله را برای معشوقه اش نامگذاری کرد.

انسیل الدوله؛ سوگلی سلطان قاجاری

انیس الدوله که دختری یتیم و زحمت کش بود، پیش از آنکه قلب شاه را تصاحب کند، همراه با عمو و دو برادرش به زندگی می پرداخت اما ورود او به کاخ سلطنت، ماجراهای خوبی را هم برای خانواده و هم برای اهالی روستای امامه به ارمغان آورد. ساخت خانه های روستاییان، ساخت جاده به جهت تردد آسوده تر و امکانات رفاهی بیشماری که ناصرالدین شاه به اهالی روستای امامه واگذار کرد، از دست آوردهای عشق بی چون و چرایی بود که سلطان قاجاری به دلداده و سوگلی زیبای خود داشت.

این روزها نام خانوادگی انیسی جزو یکی از طایفه های این روستای زیبا است که خانواده های انیس الدوله این نام را هنگامی که نام خانوادگی در ایران باب شد، برای خود برگزیدند.

انیس الدوله قاجار

بازدید از روستای دیدنی امامه

روستای امامه که روزگاری تنها مهمانش باد و باران و سرمای زمستانی بود، پس از آنکه دل ناصرالدین شاه توسط دختری از جنس نغمه ی کوهستانی ربوده شد، شکل و رنگ تازه ای به خود گرفت؛ هرچند همچنان این آبادی جزو مناطق سردسیر تهران به خصوص در فصل زمستان است اما ساخت و ساز ویلاهای لاکچری و اجاره آن به گردشگران، در کنار طبیعتی که روح و جسم انسان را نوازش می دهد و آرامشی وصف ناشدنی را به آدمیزاد می بخشد، و همچنین ماجرای عشقی که قلب هر انسان علاقه مند به تاریخ را سریعا رام خود می کند، موجب گردیده تا نام امامه را بیشتر از هر جای دیگر به یاد و خاطره مان بسپاریم.



ارسال نظر
captcha
ارسال نظر
محمد یک سال قبل
لغو
پاسخ
0-

موافقم

ناهید یک سال قبل
لغو
پاسخ
0-

سریال جیران هم تموم شد و من واقعا لذت بردم و چه جالب که طی جست و جویم با این مطلب از سایت شما آشنا شدم.

رهسپار دوستی یک سال قبل
لغو
پاسخ
0-

بسیار زیبا بود. خدانگهدارتان

غزل یک سال قبل
لغو
پاسخ
1-

من این روستا رفتم واقعا برای یک بار دیدن ارزشمنده و فضای جالبی داره آدم آرامش میگیره برای من اینطور بود

سیاوش یک سال قبل
لغو
پاسخ
3-

من فکر می کردم انیس الدوله همون جیران تجریشی هست اما الان فهمیدم که اشتباه میکردم. ممنون که اطلاعات خوب و مفید منتشر می کنید.

سیاوش یک سال قبل
لغو
پاسخ
1-

من فکر می کردم انیس الدوله همون جیران تجریشی هست اما الان فهمیدم که اشتباه میکردم. ممنون که اطلاعات خوب و مفید منتشر می کنید.

ساحل یک سال قبل
لغو
پاسخ
1-

خیلی مطلب باحالی بود خوشم اومد :)

captcha
ارسال نظر