• صفحه اصلی
  • کاخ توپکاپی شاهکاری به جای مانده از معماران قرن 15 و 16 میلادی
امتیاز دهید :

کاخ توپکاپی شاهکاری به جای مانده از معماران قرن 15 و 16 میلادی

کاخ توپکاپی شاهکاری به جای مانده از معماران قرن 15 و 16 میلادی
تاریخ : 1403/02/19 / تعداد بازدید : 29/ نویسنده : فلات پارس گیتی
قصر توپکاپی که زمانی قلب امپراطوری عثمانی بود، امروزه یکی از پربازدیدترین جاذبه‌ های گردشگری استانبول و میراث جهانی یونسکو است. این مجموعه عظیم که شامل کاخ‌ ها، حرم‌سرا، باغ ‌ها و بناهای مختلف می ‌شود، نمادی از شکوه و جلال امپراطوری عثمانی در طول 400 سال حکمرانی آن است. در ادامه، سفری به تاریخ قصر توپکاپی، معماری باشکوه آن و گنجینه‌ های بی‌ نظیرش خواهیم داشت. این کاخ بسیار زیبا در استانبول قرار گرفته است از همین رو میتوانید با بهره مندی از تورهای لحظه آخری و ارزان قیمت استانبول از این مجموعه زیبا دیدن فرمایید

کاخ توپکاپی دروازه تاریخ و شکوه در قلب استانبول

کاخ توپکاپی، نگینی درخشان در تاریخ استانبول، در قلب بافت قدیمی شهر، در منطقه فاتح در بخش اروپایی و محله سلطان محمد، در نزدیکی امینونو قرار گرفت. این کاخ باشکوه بر روی زمینی بنا شده که زمانی مرکز امپراتوری روم شرقی و پایتخت بیزانس باستان، قسطنطنیه بود.

توپکاپی در بلندترین نقطه زمین کوهپایه‌ای، مشرف به دریای مرمره، خلیج شاخ طلایی و تنگه بسفر، چشم‌ اندازی بی ‌نظیر از شاهکارهای طبیعت دارد. دسترسی به این کاخ تاریخی به راحتی امکان‌پذیر بوده زیرا فاصله کاخ توپکاپی تا تنگه بسفر حدود 48 کیلومتر (یک ساعت و 20 دقیقه) است. اما تا میدان تکسیم، حدود 9 کیلومتر (35 دقیقه) راه را باید طی کنید. فاصله فرودگاه آتاتورک استانبول در 19 کیلومتری (50 دقیقه) و فرودگاه صبیحه گوکچن در 68 کیلومتری (1 ساعت و 30 دقیقه) کاخ توپکاپی است.

 

مسیر دسترسی به کاخ توپکاپی

کاخ توپکاپی در منطقه سلطان احمد استانبول به خاطر بناهای تاریخی و معماری ‌های منحصر به فردش مشهور است. برای رسیدن به این کاخ می ‌توانید از وسایل حمل و نقل عمومی مانند مترو، تراموا یا اتوبوس استفاده کنید.با مترو: به خط M1 مترو استانبول بروید و در ایستگاه ultanahmet پیاده شوید. از ایستگاه مترو تا کاخ توپکاپی حدود 5 دقیقه پیاده ‌روی دارد.با تراموا: خط T1 تراموای استانبول را سوار شوید و در ایستگاه Gülhane پیاده شوید. از ایستگاه تراموا تا کاخ توپکاپی حدود 10 دقیقه پیاده ‌روی لازم است.با اتوبوس: یکی از اتوبوس‌ های خطوط 26B، 30B، 36B، 38B، 39B، 40B، 42B، 44B، 45B، 47B، 559C، 559RK، HT15 را سوار شوید و در ایستگاه Sultanahmet پیاده شوید. از ایستگاه اتوبوس تا کاخ توپکاپی حدود 5 تا 10 دقیقه تا به مقصد راه است.

نمایی از توپکاپی سرایی

 

تاریخچه کاخ توپکاپی

ساخت قصر توپکاپی در سال 1462 به دستور سلطان محمد دوم فاتح، پس از فتح قسطنطنیه آغاز شد. این قصر تا سال 1853، زمانی که سلطان عبدالمجید به قصر دلمه باغچه نقل مکان کرد، به عنوان اقامتگاه اصلی سلاطین عثمانی و مرکز اداری و سیاسی امپراطوری بود. قصر توپکاپی نمونه‌ای برجسته از معماری عثمانی است که در آن تلفیقی از عناصر سنتی ترکی، ایرانی و بیزانس دیده می‌ شود. این قصر از چهار حیاط اصلی تشکیل شده که هر کدام کاربری خاص خود را دارند.

در طول قرن ‌ها این مکان زیبا به طور مداوم گسترش و بازسازی می ‌شد و هر سلطان جدید بخش ‌ها و بناهای جدیدی به آن اضافه می ‌کرد. این قصر در نهایت به مجموعه عظیمی تبدیل شد که شامل حرم‌سرا، دیوانخانه، خزانه ‌داری، مسجد، کتابخانه، حمام و باغ‌ های زیبا بود. شما میتوانید برای بازدید راحت تر از اجاره ماشین در استانبول استفاده نمایید. در این مطلب مزایا و معایب اجاره خودرو در استانبول میتوانید استفاده نمایید.

 

بخش‌های مختلف کاخ توپکاپی

کاخ توپکاپی از چهار حیاط اصلی تشکیل شده که هر کدام کاربری خاص خود را دارند:حیاط اول کاخ توپکاپی: دروازه امپراتوری، میدان و جاذبه ها حیاط اول کاخ توپکاپی با دروازه باشکوه، میدان تاریخی و بناهای جذاب، نقطه عطفی در گشت و گذار در این کاخ مجلل به شمار می آید. مکان ‌های دیدنی حیاط اول:دروازه امپراتوری (باب همایون): دروازه اصلی ورود به کاخ توپکاپی، دروازه امپراتوری است که در حیاط اول واقع شد. این دروازه باشکوه که در زمان امپراتوری عثمانی تنها گذرگاه غیرنظامیان به داخل کاخ بود، نمادی از عظمت و قدرت امپراتوری به شمار می ‌رود.میدان: بزرگترین حیاط کاخ توپکاپی و تنها حیاطی است که افراد غیرمسلح مجاز به ورود به آن بودند. این حیاط که زمانی قلب و نبض کاخ بود، محل برگزاری مراسم، جشنواره ها و راهپیمایی های باشکوه بود.آثار تاریخی: در حیاط اول، بقایای بناهایی از دوران امپراتوری بیزانس، از جمله کلیسای هاگیا ایرنه، به چشم می ‌خورد. این کلیسا که بعدها به عنوان زرادخانه و محل تعمیر اسلحه توسط عثمانی ها مورد استفاده قرار می ‌گرفت، امروزه به عنوان فضای نمایشگاهی و محل برگزاری کنسرت استفاده می شود.هاگیا ایرینه: این کلیسای دوران بیزانس که بعدها به مسجد و سپس زرادخانه تبدیل شد، نمونه ای از معماری بیزانس در کاخ توپکاپی است.موزه باستان شناسی: در این موزه می توانید مجموعه ای از آثار باستانی از سراسر امپراتوری عثمانی را تماشا کنید.

مرکز ضرب سکه عثمانی: این مرکز که زمانی محل ضرب سکه های امپراتوری عثمانی بود، امروزه به موزه ای تبدیل شده که در آن می توانید تاریخچه ضرب سکه در این امپراتوری را بشناسید.

 

حیاط دوم کاخ توپکاپی: دروازه سلام، میدان دیوان و گنجینه ها

حیاط دوم کاخ توپکاپی که به میدان دیوان نیز معروف است، قلب اداری وسیاسی امپراتوری عثمانی است. این حیاط وسیع که در قرن پانزدهم میلادی ساخته شده، محل استقرار تعدادی از مهم‌ترین بناهای کاخ از جمله دروازه سلام، تالارهای دیوان و خزانه ‌داری است.

دروازه سلام:

دروازه سلام، دروازه‌ای عظیم و باشکوه در کاخ توپکاپی است که به عنوان ورودی اصلی میدان دوم عمل می ‌کرد. فقط سلطان، درباریان و مقامات رسمی اجازه عبور از این دروازه را داشتند.میدان دیوان: در این محوطه، مقامات عالی رتبه در تالار شورا که اتاقی گنبددار بود، گرد هم می آمدند تا به امور دولتی رسیدگی کنند. بیرون از این اتاق، همیشه شیر آبی باز بود تا از شنیده شدن گفتگوهای داخل توسط افراد غیرمجاز جلوگیری شود. 

اتاق مهمانان توپکاپی

برج عدالت:

فانوس نئوکلاسیک برج عدالت، نماد قدرت و نظارت سلطان بود و به او دید کاملی از کل کاخ را ارائه می داد. این امر به طور نمادین یادآور حضور سلطان نه تنها در امور دربار، بلکه در زندگی روزمره ساکنان کاخ نیز بود.

آشپزخانه و قنادی:

در حیاط دوم علاوه بر تالار شورا، آشپزخانه ها و قنادی های کاخ نیز قرار داشتند که امروزه محل نگهداری مجموعه چینی های امپراتوری هستند. تورهای لحظه آخری زمینی وان فلات پارس را نیز از دست ندهید

خزانه:

در این محوطه خزانه خارجی نیز وجود داشت که در حال حاضر محل نمایش سلاح های امپراتوری است.

مجموعه گنجینه ها:

اشیای موجود در کاخ توپکاپی از منابع مختلفی جمع آوری شده اند که شامل اقلامی است که در کارگاه های کاخ تولید شده اند، از بازار خریداری شده اند، به عنوان هدیه از مقامات خارجی دریافت می کردند و یا غنایم جنگی به حساب می آمدند.

مجموعه چینی ها:

تنوع این مجموعه، گستردگی قلمرو عثمانی را نشان می دهد و شامل ظروف چینی و ژاپنی است. یکی از مشهورترین قطعات این مجموعه، ظرف سلادون است که در باورها بسیار ارزشمند بود. گفته می شد که اگر غذای مسمومی در این ظرف سرو شود، رنگ ظرف تغییر خواهد کرد. این باور ناشی از ترس همیشگی شاهان عثمانی از سوء قصد به آن ها بود.

 

حیاط سوم قصر توپکاپی 

حیاط سوم، قلب تپنده‌ی بخش خصوصی کاخ توپکاپی است. این حیاط که در آن اندرونی سلطان و مدرسه‌ی داخلی کاخ قرار دارد، از طریق دروازه‌ی سعادت قابل دسترسی است. نام این دروازه از جشن‌ های باشکوهی که در این حیاط برگزار می‌ کردند، گرفته شد.عبور و مرور در این حیاط ممنوع بود و تنها سلطان، اعضای خانواده، خادمان و افراد مورد اعتماد او اجازه ورود به آن را داشتند. افراد عادی فقط تا اتاق ملاقات اجازه داشتند و موظف بودند آداب و رسوم خاصی را رعایت کنند. تماس چشمی مستقیم با سلطان ممنوع و افراد باید سر و چشمان خود را پایین می‌ انداختند و با مترجم سلطان صحبت می‌ کردند.

 ساختمان آثار مقدس:

این بنا که در زمان مراد سوم محل اقامت سلطان بود، امروزه مخزن اشیای مقدس اسلامی است. از جمله‌ی این اشیا می ‌توان به خرقه، شمشیر و کمان حضرت محمد (ص) اشاره کرد که در فتح مصر توسط سلیم اول به دست عثمانی‌ ها افتاد. 

مراتب خادمان:

این مجموعه محل اقامت خادمان کاخ بود که از میان پسران مسیحی از طریق سیستم دوشیرمه (Devshirme) جمع‌آوری می ‌شدند. باهوش‌ترین این پسران پس از مسلمان شدن، آموزش ‌های دقیق می ‌دیدند و در سلسله مراتب امپراتوری عثمانی تا مقام وزارت اعظم نیز ارتقا می‌ یافتند.

مجموعه جواهرات سلطنتی:

این مجموعه در عمارت فاتح واقع شده و شامل گنجینه‌ای از جواهرات نفیس از جمله خنجر زمردین توپکاپی و الماس قاشق‌چی (بزرگ‌ترین الماس تراشیده شده جهان) است. به دلیل وجود اشیای گران‌قیمت، عکاسی در این مکان ممنوع است.

کتابخانه سلطان احمد سوم: 

این کتابخانه با معماری چشم‌نواز و تزیینات کاشی ‌کاری، پنجره‌ های رنگی و کرکره‌ های منبت ‌کاری شده، محل نگهداری کتاب‌ های خطی کمیاب و نسخه ‌های اولیه‌ی قرآن است. محققان می ‌توانند در اتاق مطالعه‌ی کتابخانه به بررسی این آثار بپردازند. همچنین در این مطلب علت گرانی تور تاجیکستان نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت

 

حیاط چهارم کاخ توپکاپی 

آخرین بخش از اندرونی کاخ توپکاپی، بهشت گمشده‌ای از باغ ‌های پلکانی، عمارت‌ های مجلل و چشم‌ اندازهای زیبا است. این حیاط که در قرن نوزدهم میلادی احداث شده، گویی مانند نگینی درخشان بر تارک کاخ توپکاپی می ‌درخشد.

 اتاقک مکیدیه:

این عمارت باشکوه با تزئینات سرسبز و چشم ‌اندازهای تماشایی که به طرف  تنگه بسفر و دریای مرمر دارد مکانی ایده‌آل برای استراحت و لذت بردن از طبیعت است. در حال حاضر، در زیر این عمارت، کافه و رستوران سلف سرویس قرار دارد که می‌ توانید در آن از صرف غذا و نوشیدنی در فضایی دل نشین لذت ببرید.

اتاق ختنه پسران شاه:

این اتاق که در دوران عثمانی برای انجام مراسم ختنه پسران شاه استفاده می‌ شد، امروزه به عنوان موزه مورد استفاده قرار می ‌گیرد.

عمارت بغداد:

این عمارت که در قرن هفدهم میلادی بنا شده و نام خود را از شهر بغداد گرفت. عمارت بغداد دارای تالارها و اتاق‌ های متعددی است که با کاشی‌ های نفیس و نقاشی ‌های دیواری تزئین شده‌اند.

عمارت ایروان:

این عمارت نیز در قرن هفدهم میلادی بنا شده و نام آن برگرفته از شهر ایروان است. این مکان به دلیل داشتن بالکن‌ های مشرف به خلیج شاخ طلایی  شهرت خاصی دارد. عمارت صوفی: این عمارت که در مجاورت عمارت ایروان، محل سکونت درویشان و صوفیان دربار عثمانی بود.

 

کافه رستوران قصر توپکاپی:

مکانی عالی برای صرف غذا و نوشیدنی در فضایی دلنشین با چشم‌اندازی بی‌نظیر از تنگه بسفر و شهر استانبول است. منوی این رستوران شامل انواع غذاهای ترکی و بین‌المللی، دسرها و نوشیدنی‌ های گرم و سرد است.

یکی از روشنایی های کاخ توپکاپی

 

 شرایط بازدید از کاخ توپکاپی

 کاخ توپکاپی همه روزه به جز سه‌شنبه ‌ها از ساعت 9 صبح تا 5 بعد از ظهر باز است. آخرین زمان ورود ساعت 4:30 بعدازظهر است. اما برای بازدید باید قوانین و مقرراتی را رعایت کنید:

 

  •  با توجه به اینکه کاخ توپکاپی یک مکان مذهبی و تاریخی است، از بازدیدکنندگان انتظار می‌ رود که لباس‌ های پوشیده بپوشند.
  •  خوردن و آشامیدن در داخل کاخ ممنوع است.
  •  عکاسی در داخل کاخ مجاز است، اما اجازه استفاده از فلاش را ندارید.
  •  از دست زدن به اشیاء و آثار تاریخی داخل کاخ خودداری کنید.
  •  کالسکه و ویلچر در داخل کاخ برای استفاده کودکان و سالمندان موجود است.
  •  حیوانات خانگی مجاز به ورود به داخل کاخ نیستند.

جاهای دیدنی اطراف کاخ توپکاپی

برخی از جاذبه‌ های گردشگری که در نزدیکی کاخ توپکاپی قرار دارند را با هم بررسی می کنیم:

 

 بازار بزرگ استانبول:

این بازار بزرگ که به "گراند بازار" نیز معروف است، یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین بازارهای سرپوشیده جهان است. در این بازار می ‌توانید انواع کالاها از جمله فرش، جواهرات، ادویه جات و لباس را پیدا کنید.

 

مسجد سلطان احمد (مسجد آبی):

یکی از مشهورترین بناهای مذهبی استانبول است. این مسجد با شش مناره و کاشی‌ های آبی رنگش، چشم‌اندازی خیره ‌کننده دارد.

 

 بازار ادویه (بازار مصری):

این بازار مکانی عالی برای خرید ادویه جات، خشکبار، چای و قهوه است.

 موزه باستان شناسی استانبول:

این موزه یکی از بزرگترین موزه‌ های باستان شناسی جهان است و در آن مجموعه‌ای غنی از آثار باستانی از دوره‌ های مختلف تاریخی ترکیه را به نمایش گذاشتند. همچنین اگر قصد انگشت نگاری سفارت آمریکا در دبی را دارید می توانید با ما همراه باشید

 

 سیسترن زیرزمینی یئرباشی:

سیسترن عظیم که در زیر زمین قرار دارد، در دوران امپراطوری بیزانس ساخته شده و زمانی برای تامین آب شهر مورد استفاده قرار می‌ گرفت.

 

 حمام سلطان سلیمان:

حمام مجللی که در قرن شانزدهم ساخته شده و محل استحمام سلاطین عثمانی بود.

 

 مسجد ایاصوفیا:

این مسجد زمانی کلیسای اصلی شهر قسطنطنیه بود و حالا یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی استانبول به شمار می رود

 

 برج گالاتا:

برج بلند که در قرن چهاردهم ساخته شده و یکی از نمادهای شهر استانبول است.



ارسال نظر
captcha
ارسال نظر
captcha
ارسال نظر