مجله گردشگری
امتیاز دهید :

مسجد جامع باکو توریستگاه باکو

مسجد جامع باکو توریستگاه باکو
تاریخ : 1399/02/30 / تعداد بازدید : 1478/ نویسنده : فلات پارس گیتی
شهر باکو به خاطر جاذبه های توریستی و اماکن تاریخی خود در آسیا شناخته شده است. ما در این سفر مجازی از آژانس مسافرتی فلات پارس گیتی قصد داریم به معرفی یکی از دیدنی های دوست داشتنی این شهر زیبا که به مسجد جامع باکو شهرت دارد بپردازیم. با ما همراه شوید تا به بخش قدیمی شهر باکو برویم و باهم به صورت اجمالی مسجد جامع باکو را بررسی کنیم.

آشنایی با مسجد جامع باکو

اگر تور باکو را خریده اید و یا در حال پژوهش درباره شهر باکو و کشور آذربایجان هستید، خوب است که با مسجد باکو نیز آشنایی داشته باشید.
مسجد جامع در ایچری شهر یا بخش قدیمی شهر باکو قرار دارد و بر اساس اسناد تاریخی ساخت آن به قرن دوازدهم میلادی باز می گردد و در سال 1899 با کمک خدیجه شیخالی داداشف، شهردار باکو بازسازی و بهتر است بگویم دوباره سازی شد. پیش از این مسجد در مکان کنونی آن یک آتشگاه وجود داشت که در حال حاضر چهار قوس از آن باقی مانده که در بازدید خود از مسجد جامع می توانید آنها را نیز ببینید.
مسجد جامع باکو از قدیمی ترین بناهای شهر باکو به شمار می آید و این موضوع را می توانید به وضوح در کتیبه ای که هنوز هم در این مسجد وجود دارد، مشاهده کنید. در کتیبه یاد شده آمده که در سال 709 یعنی در قرن هشتم میلادی امیر شرف الدین محمود دستور بازسازی بنایی که در اینجا قرار داشت را داده است. کتیبه هایی که در این مکان وجود دارند به زبان عربی هستند. آنچه از تاریخچه مسجد جامع باکو مشخص می شود این است که این بنا بارها مرمت شد.

مسجد جامع باکو

معماری مسجد جامع باکو

مسجد جامع باکو مانند اغلب مساجد دنیا در میان محله ای ساخته شده که منطقه ای مسکونی به شمار می آمده است. مهم نیست که با تور زمینی باکو یا تور لوکس به این دیار می روید در هر صورت تماشای این مسجد در اغلب تورها گنجانده می شود. باستان شناسان با بررسی این مسجد متوجه شدند که در حقیقت آن را در 5 مرحله ساختند. مسجد جامع باکو دارای یک فضای بزرگ مربعی شکل برای برپایی نماز است که این بخش در جنوب عبادتگاه قرار دارد؛ همچنین مسجد دارای دو مناره نیز هست که در سمت شمال بنا ساخته شده اند. اگر به تصاویر توجه کنید، متوجه خواهید شد که نیایشگاه باکو دارای یک گنبد مخروطی شکل است که در دوران حکمرانی سلجوقیان در ایران رواج داشت. با کمی گردش در مسجد متوجه خواهید شد که دارای یک مدرسه کوچک نیز هست که در گذشته فعال تر بوده است.
از جالب ترین بخش های مسجد جامع باکو مناره های آن است که نشان دهنده پیشرفت هنر در ارمنستان هستند. مناره ها نمونه جذابی از نوآوری در ساخت مناره هستند که البته به سبک معماری کاخ معروف شروانشاهان نیز شباهت دارد. هرچه در این مسجد کندوکاو می کنند نکات جالب تری یافت می شود برای مثال کتیبه ای در این نیایشگاه پیدا شد که در آن سلطان محمد خدابنده الجایتو با رهبر دولت ایلخانان صحبت کرده است که تمامی این موارد ارزش مسجد جامع باکو را نمایان می کنند. حتی افرادی که علاقه ای به بازدید از مکان های تاریخی ندارند از مسجد جامع باکو استقبال می کنند و بازدید از این مسجد در برنامه سفر تورهای باکو وجود دارد.

مسجد جامع باکو

نکات مهم پیش از بازدید از مسجد جامع باکو

لطفا از نوشتن یادگاری روی بناهای تاریخی خودداری کنید زیرا این بناها متعلق به تمامی مردم دنیا هستند و بخشی از فرهنگ همه ما محسوب می شوند.
بازدید از مسجد جامع باکو رایگان است.
بازدید از مسجد جامع باکو را در دوران شیوع ویروس کرونا پیشنهاد نمی کنیم.
با استفاده از وسایل نقلیه عمومی می توانید خود را به این مکان برسانید.
بوفه و رستوران در نزدیکی مسجد جامع باکو وجود دارد.
برای ورود به مسجد جامع حجاب کامل اجباری نیست اما بهتر است بانوان لباس آستین بلند به تن داشته باشند.
هتل در نزدیکی مسجد جامع باکو وجود دارد.

مسجد جامع باکو

بناهای نزدیک به مسجد جامع باکو

اگر در طی بازدید خود از مسجد باکو دوست داشتید که از سایر دیدنی های نزدیک به آن نیز دیدن نمایید بهترین موارد را در ادامه نام می برم: ایچری شهر باکو، مجسمه علی آقا واحد، مسجد بیبی هیبت باکو، مرکز خرید 28 باکو، کاخ شروانشاهان و قیز قالاسی یا قلعه دختر باکو.
نظر شما درباره تور باکو و سفر به کشور آذربایجان چیست؟
منتظر دیدگاه های شما خوبان هستیم.